Koncertų serijos „Playground“ renginyje – niujorkietiškas Mortono Feldmano avangardas

Koncertų serijos „Playground“ renginyje – niujorkietiškas Mortono Feldmano avangardas

Lapkričio 18 d., Sapiegų rūmuose, paskutiniame naujosios muzikos koncertų serijos „Playground“ renginyje, pirmą kartą Lietuvoje nuskambės Mortono Feldmano kūrinys „Patterns in a Chromatic Field“ – vienas reikšmingiausių jo vėlyvųjų darbų, sukurtas violončelei ir fortepijonui. Kūrinį atliks Marta Finkelštein, Arnas Kmieliauskas, o vizualiąją dalį kurs Lauryna Narkevičiūtė.

Mortonas Feldmanas – Niujorko avangardistas, buvęs pagrindine figūra Niujorko avangardinio judėjimo, kuriam priklausė kompozitorius Johno Cage‘o ir menininkas Jacksonas Pollockas. Apie 90 minučių trunkanti kompozicija „Patterns in a Chromatic Field“ audžiama iš subtilių, lėtai kintančių garsinių raštų, pasikartojimai niekada nebūna identiški. Feldmano kūrybos principas „crippled symmetry“ – netobulos simetrijos logika, įkvėpta rytietiškų kilimų struktūrų – čia tampa laiko tėkmės, dėmesio ir žmogiško netikslumo metafora.

„Mortono Feldmano kūryba, nors sukurta prieš maždaug keturis dešimtmečius, šiandien skamba nepaprastai aktualiai. Jis yra sakęs, kad jo muzika egzistuoja tyloje, ir man atrodo, kad ši mintis šiandien ypač reikšminga. Jo muzika nuolat balansuoja tarp pasikartojimo ir pokyčio, be aiškios kulminacijos. Iš pirmo žvilgsnio garsai atrodo panašūs, bet ilgiau klausantis ima ryškėti maži, beveik nepastebimi skirtumai“,– apie kūrinį pasakoja vizualiosios dalies kūrėja Lauryna Narkevičiūtė.
Pagal Feldmano kūrinį pavadinta dėmesio praktika remiasi šiais principais ne kaip garso ar vaizdo atkartojimu, o kaip mąstymo būdu: lėtumu, mikrovariacijomis, pakartojimu be kulminacijos. Ši logika perkeliama į šiandienos kontekstą – ekranų, pranešimų ir algoritmų „chromatinį lauką“, kuriame mūsų dėmesys nuolat fragmentuojamas.

„Feldmano laiko sustojimas yra skirtas klausytojui, ne atlikėjui. Tai turbūt ir tampa pagrindine užduotimi – kompleksiškų ritmų, nuolat kintančią muzikinę medžiagą perteikti kaip ramią, ir atskleisti tėkmės subtilumą.

Beveik visuomet kompozicijos kuriuose nevyksta daug, arba egzistuoja daug ilgų pauzių, ilgi scenos partnerių partijų pravedimai – ypatingai sunku išlaikyti fokusą ir dėmesį. Tai turbūt daug pasako ir apie dabarties pasaulio būsenas. Man tai kelia smalsumą – kaip šios kompozicijos klausysis publika, pripratusi prie nuolatinio stimulo iš aplinkos“,– pasakoja atlikėja Marta Finkelštein.

Kaip išlikti girdinčiam, kai garsas tampa fonu? Kaip išlaikyti žvilgsnį, kai jis nuolat pertraukiamas? Kūrinys akcentuoja dėmesio ekologijos svarbą – čia dėmesys funkcionuoja, kaip suvokimo laukas ir refleksijos instrumentas.

„Šiandien laiką mes tarsi „audžiame“ iš pranešimų, vaizdų ir algoritmų, o „scrollinimas” tapo mūsų kasdienybės pulsu – begaliniu, pasikartojančiu, fragmentuotu, be aiškios kulminacijos. Todėl būtent šis veiksmas tapo vizualinės medžiagos pagrindu. Projekto dalyvių naršymo internete vaizdo įrašai buvo transformuoti į vizualus, programavimu atkuriant kiekvieną slinkties judesį ir pauzę – tiksliai pažymint laiko atkarpas, kuriose dėmesys sustoja ir kuriose juda toliau“,– apie kūrinį pasakoja vizualiosios dalies kūrėja Lauryna Narkevičiūtė.

„Playground projektas buvo intriguojantis bendradarbiavimas, į kurį leidomės kaip į tam tikrą kelionę po šiuolaikinės, eksperimentinės muzikos pasaulį. Ir tai tiesiogiai susiję su Sapiegų rūmų misija – suteikti erdvę ir laiką patirti, apmąstyti šiandienos meną ir jo reiškinius, atrasti sąsajas su istorija. Šios serijos koncertai siūlė tarsi naujus patirties sluoksnius, savaip derėdami su mūsų parodų programa ir rūmų erdvėmis. Sapiegų rūmai siekia būti lėtesnės, dėmesingesnės patirties vieta, nes ne viskas čia savaime suprantama, dažnai reikia labiau įsižiūrėti ir ieškoti atsakymų, todėl Feldmano estetika labai rezonuoja su rūmų veiklos vizija“,– dalijasi Sapiegų rūmų vadovė Gintautė Žemaitytė.

„Feldmano projektas uždaro šių metų „Playground“ koncertų seriją. Šešios skirtingos programos atnešė ir įvairias patirtis – tikiuosi, tiek klausytojams, tiek man pačiam. Man jos tapo tarsi nuolatine klausymosi praktika – ne tik muzikos, bet ir tylos, erdvės, vieniems kitų. Tai procesas, kuriame išryškėja ne tiek rezultatas, kiek dėmesys – tiek kūrėjų, tiek klausytojų. Finalinis „Playground“ serijos renginys natūraliai tapo refleksija apie buvimą, girdėjimą ir valią išlikti atidžiam. Nors iš pirmo žvilgsnio Feldmano muzika skamba paprastai, natūraliai, net monotoniškai, ji niekuomet nėra statiška. Šio kūrinio atlikimas yra ne tik dėmesio praktika klausytojui, bet ir pačiam atlikėjui – išlikti budriam ir nepasinerti į atitrūkimo būseną“,– pasakoja koncertų serijos programos kuratorius Arnas Kmieliauskas.

Paskutinis naujosios muzikos koncertų serijos „Playground“ renginys „Morton Feldman „Patterns in a Chromatic Field“ | dėmesio praktika“ vyks Sapiegų rūmuose, lapkričio 18 d., 19 val. Daugiau informacijos: https://sapiegurumai.lt/renginiai/morton-feldman-patterns-in-a-chromatic-field-demesio-praktika/

Naujosios muzikos koncertų seriją „Playground“ finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.

Organizatorių inf.

Komentarų dar nėra

Post A Comment