O. Narbutaitės ir L. Narvilaitės kūrybos paralelės ansamblio „Paleasis“ debiutiniame albume

Albumo viršelio dizaino autorius - Dovydas Čiuplys.

O. Narbutaitės ir L. Narvilaitės kūrybos paralelės ansamblio „Paleasis“ debiutiniame albume

Charizmatiškojo fortepijono virtuozo Alexanderio Paley‘aus 2022 metais suburtas ansamblis „Paleasis“ išleido debiutinį CD „Čia buvai atėjęs“, kuriame sugretinamos Lietuvos akademinės muzikos peizažą formuojančių, pildančių ir keičiančių kompozitorių Onutės Narbutaitės ir Loretos Narvilaitės kūrybos paralelės. CD išleistas bendradarbiaujant su įrašų kompanija „Mama studios“, jo leidybą finansavo Lietuvos kultūros taryba.

CD pavadinimas „Čia buvai atėjęs“ apibendrina ir susieja abiejų autorių opusus. O. Narbutaitės kūriniai „Mozartsommer 1991“ (1991) ir  „Rudens riturnelė. Hommage à Fryderyk“ (1999) yra tarsi duoklė didiesiems kompozitoriams Wolfgangui Amadeusui Mozartui ir Fryderykui Chopinui, jos akiratyje atsidūrusiems dar vaikystėje ir sugrįžusiems kaip kūrybinė inspiracija. L. Narvilaitės kompozicijoje „Pėdos, smiltys, vėjas – čia buvai atėjęs“ (2024), dedikuotoje ansambliui „Paleasis“, atsispindi poetinė įžvalga, muzikos kalba kiekvienam klausytojui pažadinanti individualius vaizdinius ir potyrius.

CD įrašyti O. Narbutaitės kūriniai – du iš trijų kompozitorės hommage didiesiems kūrėjams (Franzui Schubertui skirta „Winterserenade“, 1997). Charakteringas autorių kūrybos detales O. Narbutaitė pateikia skirtingai: Mozarto kūrybos intonacijos ir akordai dėliojami pasitelkiant puntualistinę techniką, tarsi žaidžiant, o Chopino harmoninės ir melodinės intonacijos persmelkia visą kūrinį, tiesa, tik su viena tikslia pusės takto citata iš „Revoliucinio etiudo“ Nr. 12 c-moll, op. 10. Šiose kompozicijose atsiskleidžia ir emocinis O. Narbutaitės santykis su kompozitoriais: tarsi išpreparuodama, išnarstydama, išardydama šių autorių muziką, ji sąmoningai pasiduoda jų kūrybos sugestijai, emociniam tonui, kuris nulemia hommage formą ir skambesį.

CD skambantys O. Narbutaitės kūriniai jau įamžinti Vilniaus plokštelių studijos (2001) ir „Finlandia Records“ (2002) išleistuose CD „Rudens riturnelė“ (angl. Autumn Ritornello), „Mozartsommer 1991“ taip pat įrašytas įrašų kompanijos „Guild“ rinktinėje „Vėl. Lietuvos kamerinė muzika 1991–2001“ (2004). Visgi, praėjus daugiau nei dviems dešimtmečiams, naujame atlikėjų ir kūrybinio sugretinimo kontekste šie kūriniai įgyja naujus skambesio ir aktualumo atspalvius.

Loretos Narvilaitės kūrinys „Pėdos, smiltys, vėjas – čia buvai atėjęs“, pasak jos, „tai kelionė muzikos garsais, stebint ir reflektuojant savo ir kitų įmintas pėdas, kurias greitai užkloja smiltys, nuolat pustomos vėjo“. Kompozicijos skambesio spalvą lemia lietuviškų dainų atgarsiai, taip pat sutinkamas ir Wolfgango Amadeuso Mozarto fortepijoninio koncerto motyvas. Kūrinyje įprasminta unikali ansamblio sudėtis – raiškios  fortepijono ir styginių instrumentų melodijos nuolat pinasi tarpusavyje, supasi aukštyn – žemyn, o pučiamųjų signalai – ženklai, tarsi švyturiai, rodo joms kelią. Kūrinio pabaigoje mirgančių būsenų statiką ir neskubią garsų tėkmę pakeičia netikėtai prasiveržę fortepijoniniai solisto pasažai. Jie – tarsi staigaus vėjo gūsiai, sukėlę bangas, nuplauna pėdas ir smiltis. Lieka tik prisiminimai, kad čia buvai atėjęs…

Ansamblis „Paleasis“ išsiskiria Lietuvoje unikalia profesionalių muzikos atlikėjų sudėtimi, kuri leidžia grojimą drauge paversti tarytum kamerinio muzikavimo laboratorija, atveriančia plačias repertuaro galimybes. „Ne vienadienis projektas, bet reguliariai repetuojantis, koncertuojantis ir tobulėjantis ansamblis – mano sena svajonė. Labai džiaugiuosi, kad ją pavyko įgyvendinti būtent Lietuvoje. Subūriau 11 profesionalių muzikantų, bendraminčių, su kuriais scenoje galėtume atlikti gerai pažįstamus bei retai grojamus klasikinės muzikos šedevrus ir naujų kūrinių premjeras“, – taip apie ansamblio atsiradimo aplinkybes kalba jo meno vadovas Alexanderis Paleyʼus. CD įrašuose groja: Alexanderis Paley‘us (fortepijonas), Vytenis Gurstis (fleita), Ugnius Dičiūnas (obojus), Karolis Kolakauskas (klarnetas), Andrius Puplauskis (fagotas), Gediminas Abaris (valtorna), Kristijonas Pūtys (smuikas), Tomas Savickas (altas), Marius Dominykas Sakavičius (violončelė), Dainius Rudvalis (kontrabosas).

Šis CD yra tarytum tiltas tarp praeities ir dabarties, tarp įtakos ir individualumo, tarp racionalumo ir emocijos, tarp abstrakcijos ir konkretaus vaizdinio. O į kurią pusę šiuo tiltu (at)eiti – tegul sprendžia klausytojai.

Ieva Kananavičiūtė

Komentarų dar nėra

Post A Comment