![](https://muzikosantena.lt/wp-content/uploads/2024/12/1_BorjiginTAyas_Photo-002.jpg)
16 Gru Paskelbti Tarptautinio Vytauto Bacevičiaus kompozitorių konkurso rezultatai
2024 m. gruodžio 16 d. paaiškėjo Tarptautinio Vytauto Bacevičiaus kompozitorių konkurso, skirto kompozitoriaus ir pianisto 120-osioms gimimo metinėms, kurios bus minimos 2025 m., rezultatai. Projektas, kurį organizavo VšĮ „Akantas“, sulaukė didelio pasaulio kompozitorių dėmesio. Net 50 įvairaus amžiaus dalyvių, gyvenančių Europoje, Šiaurės ir Pietų Amerikoje, Azijoje, Australijoje ir atstovaujantys 32 valstybes, atsiuntė savo kompozicijas fortepijonui – nuo lakoniškai pavadintų, atspindinčių grynąją muzikinę techniką, iki žanrinių, ekologinių, turinčių sąsajų su senaisiais muzikos žanrais, romantinių, jumoristinių, kosminių, polifoninių ir t. t.
Apie konkursą, plačią geografiją ir apdovanojimus, kurie iškeliavo beveik viena kryptimi, Janina Stankevičienė kalbino projekto vadovą dr. Darių Kučinską.
Tarptautinis Vytauto Bacevičiaus vardo pianistų ir kompozitorių konkursas kompozitoriams, fortepijoninių kūrinių autoriams, įvyko. Kokie įspūdžiai konkursui pasibaigus?
Atrodo, kad pataikėme į dešimtuką. Nors pradžioje buvo neramu, ar kas susidomės, ar kas atsišauks į Vytautui Bacevičiui skirtą konkursą, nes jį organizuoti pradėjome gana vėlai, vidurvasarį. Reikėjo operatyviai išspręsti daug techninių klausimų, suderinti ir patvirtinti nepriklausomą vertinimo komisiją. Bet, akivaizdu, kad pasirinkome teisingą kryptį ir informacijos sklaidos strategiją – iš viso konkurse dalyvavo 50 kompozitorių net iš keturių kontinentų. Ir vertinimo komisija buvo sėkmingai suformuota prisilaikant mūsų, organizatorių, pasirinktos nuostatos, kad ji reflektuotų su Vytauto Bacevičiaus biografija. Dėl to į žiuri pakvietėme atstovus iš tų šalių ir miestų, kuriuose gyveno ir kūrė V. Bacevičius. Tapti komisijos pirmininke pakvietėme vieną žymiausių šių dienų lietuvių kompozitorių, gyvenančią Niujorke – Žibuoklę Martinaitytę. Iš konkurso partnerių, Gražinos ir Kęstučio Bacevičių muzikos akademijos Lodzėje, pakvietėme kompozitorių Sławomirą Kaczorowski. Prancūziją ir Paryžių atstovavo šiuo metu ten reziduojantis japonų pianistas ir muzikologas Yusuke Ishii, besigilinantis į kompozitoriaus ir pianisto V. Bacevičiaus muziką ir išleidęs savo interpretacijų plokštelę ir CD. Taip pat į komisiją pakvietėme latvių kompozitorių Rolandsą Kronlaksą.
Apibendrinant galima drąsiai pasakyti, kad Vytauto Bacevičiaus vardas konkurso dėka išties plačiai pasklido po pasaulį. O jo idėja kurti ne praeities, bet šiuolaikinę ir gal net ateities muziką, iki šiol randa didelį sekėjų būrį. Juk žmogaus žvilgsnis visuomet nukreiptas į ateitį. Tas labai akivaizdžiai pasijuto iš konkurso dalyvių, kurių amžiaus skalė taip pat nustebino – jauniausiam dalyviui buvo tik 11 metų, o vyriausiam – 68. Labai gaila, kad Lietuvą atstovaujančių kompozitorių buvo tik trys ir pažymėtina – dalyvavo jaunoji karta, kuri dar neaišku ar ateityje pasirinks kompozitoriaus kelią.
Ką būtų naudinga sužinoti apie laureatus ir jų kūrinius?
Konkurso vertinimas vyko anonimiškai. Komisija analizavo natas, klausė kūrinius, pasirašytus slapyvardžiais. Vertinant buvo atsižvelgta į kompozicijos dramaturgijos logiką, meninį aktualumą, techninių instrumento galimybių išnaudojimą, faktūros įvairovę ir net užrašymo tikslumą. Susumavus balus, paaiškėjo, kad beveik visų komisijos narių nuomonės buvo labai artimos – išryškėjo lyderių ketvertukas, kuriam ir buvo paskirtos prizinės vietos. Tik po to buvo atskleisti tikrieji konkurso dalyvių vardai. Nustebino tai, kad visi laureatai yra ne iš Europos ar Šiaurės Amerikos, ko mes iš inercijos vis dar tikimės, bet iš Azijos. Tai atspindi globalius procesus, jau ne vienerius metus stebimus pasauliniuose muzikos ir meno konkursuose, kur dominuoja Azijos šalių atstovai. Prisiminkime, kad ir paskutinį F. Chopino konkursą Varšuvoje (XVIII International Chopin Piano Competition), kurį laimėjo kinas Bruce‘as Liu, šiuo metu gyvenantis Kanadoje. Arba pianistai kinai Yuja Wangas ir Lang Langas, šiandien esantys pianistų bendruomenės viršūnėse. Taigi, pasaulinės tendencijos akivaizdžiai atsikartojo ir mūsų konkurse. Nors čia taip pat yra niuansų – pirmąją vietą už kūrinį „Ignite Flame“ (ir 1500 Eur premiją) laimėjo Borjigin T Ayas, gimęs ir augęs Mongolijoje, bet šiuo metu Kinijos konservatoriją Pekine bebaigiantis kompozitorius. Jis yra laimėjęs ne vieną kompozicijos konkursą Azijos šalyse ir, atrodo, yra naujai kylanti tarptautinio lygio žvaigždė. Antrąją vietą (ir 1000 Eur premiją) laimėjo Zekun Ji už kūrinį „Lament“. Kinų kilmės pianistas ir kompozitorius šiuo metu studijuoja Londone, Karališkajame muzikos koledže (Royal College of Music). Trečiosios vietos (ir 700 Eur premijos) laimėtojas yra Lin Sen. Jis konkursui pristatė kūrinį „Youniverse“. Lin Sen yra Nankino (Nanjing) universiteto dėstytojas, mokslų daktaras, baigęs studijas Ferenco Liszto universitete Veimare bei Šanchajaus konservatorijoje, turintis tarptautinės patirties bendradarbiaujant su JAV ir Europos muzikos festivaliais, laimėjęs ne vieną apdovanojimą už kūrybą. Ketvirtąją vietą (ir 400 Eur premiją) V. Bacevičiaus konkurse pelnė Skylar Lim už kūrinį „Figure oscur“. Tai Singapūro atstovas, baigęs kompozicijos studijas Paryžiaus Idos Rubinštein konservatorijoje (Le conservatoire à rayonnement régional de Paris Ida Rubinstein) ir šiuo metu reziduojantis Paryžiuje.
Su kokiais iššūkiais, o gal priešingai – labai lengvais dalykais susidūrė vertinimo komisija?
Pirmiausia tiek mes, organizatoriai, tiek vertinimo komisija buvome maloniai nustebinti gausiu dalyvių skaičiumi ir plačia geografija. Tuo pačiu buvo nelengva vertinti skirtingo amžiaus ir profesinio pasirengimo kompozitorius. Greta išties profesionalių kompozicijų buvo ir akivaizdžiai eksperimentinių bandymų „dėlioti natas“. Taip pat pasitaikė konkurso reikalavimų neatitinkančių paraiškų. Jų, žinoma, nevertinome. Komisijos nariai išsakė keletą pasiūlymų dėl vertinimo metodologijos, dėl konkurso dalyvių skirstymo į amžiaus kategorijas ar net profesinio pasirengimo lygius. Į tai atsižvelgsime organizuodami kitus V. Bacevičiaus vardo kompozitorių konkursus. Žinoma, šių dienų fone buvo aptartas ir dirbtinis intelektas, kas ateityje, matyt, padiktuos naujas patirtis ne tik kuriantiems, bet ir vertinantiems.
Kas toliau? Kokie planai kitiems ar dar vėlesniems metams?
Toliau – svajonės ir konkretūs darbai. Po tokio sėkmingo konkurso, entuziazmas organizuoti antrąjį, trečiąjį ir kitus V. Bacevičiaus vardo konkursus tik sustiprėjo. Kartu su kompozitore Zita Bružaite pasvajojame ir apie aukšto lygio tarptautinį pianistų konkursą, todėl jau nuveikėme ir konkrečių darbų. Apskritai matau didelį potencialą V. Bacevičiaus konkursui būtent Kaune. Tikiuosi, kad taip ir bus. O kada – mums patiems dar reikia apsispręsti, įvertinti savo galimybes ir pasirinkti visiems tinkamą laiką. Pasikartosiu, bet manau, kad šį kartą tiek su konkurso reikalavimais, tiek su pasirinktu konkurso laiku, informacijos sklaida ir net su piniginiais prizais pataikėme į dešimtuką. Žinoma, čia reikėtų ir kelių padėkų – Lietuvos kultūros tarybai, kurios ekspertai įžvelgė mūsų projekto prasmę ir finansavo mūsų sumanymą bei nuolatinei mūsų partnerei Lietuvos kompozitorių sąjungai.
Dėkoju už pokalbį!
Lietuvos muzikos antena
Komentarų dar nėra