25 Rgs Festivalyje „Muzikos ruduo“ – premjerų rekordas ir žmonijos išlikimo iššūkiai
Spalio 3 dieną Vilniuje prasideda šiuolaikinės lietuvių muzikos festivalis „Muzikos ruduo“. Šiais metais pristatydamas ne tik įspūdingą skaičių kūrinių premjerų, bet ir išplėtotą tarptautinę programą, kurioje – svečiai iš Ispanijos, Jungtinės Karalystės, Kanados ir kitų šalių, festivalis siūlo atsigręžti į pasauliui grasinančius iššūkius bei išgirsti, kaip jie atsispindi šių dienų kūrėjų muzikoje.
Globalūs iššūkiai
Anot festivalio „Muzikos ruduo“ vadovo Roberto Bliškevičiaus, šių metų tema reaguoja į globalių problemų reikšmę ir mastą. Ne tik atkreipia dėmesį į iššūkius, su kuriais susiduria visa Planeta ar atskiri regionai, bet svarbiau – kviečia išgirsti, kaip tai atsispindi lietuvių ir užsienio kompozitorių kūryboje bei kelia nepatogų klausimą: kodėl, net tai suvokdami, nesugebame susitelkti pasaulio išgelbėjimui?
„Robotizacija, klimato kaita, populiacijos skaičiaus didėjimas, geopolitiniai konfliktai – tai tik dalis temų, kurios atsiskleidžia šių metų programoje. Muzikos pasaulis Lietuvoje, galbūt kiek kitaip nei, pavyzdžiui, teatras ar vizualusis menas, rečiau diskutuoja apie visuomenei rūpimus klausimus, socialines ir kitas problemas“, – pasakoja festivalio „Muzikos ruduo“ vadovas.
Festivaliu norima sukurti ir kūrėjams, ir publikai tinkamą terpę atsiverti. „Muzikai kalba apie aktualias temas, visuomenė – apie muziką, jungiame kontekstus, nuomones ir tiek į problemas, tiek į pačią muziką galime pažvelgti naujai“, – tęsia R. Bliškevičius. – „Todėl ne veltui „Muzikos ruduo“ pastaruoju metu vis dažniau vadinamas antropologiniu festivaliu – analizuodamas tam tikrą temą ar reiškinį, jį išskleidžia šių dienų muzikos ir kūrybos spektre.“
Didžioji dalis festivalio renginių, kaip jau tapo įprasta, vyks Energetikos ir technikos muziejuje, kiti – Liepkalnio vandens saugykloje bei Sapiegų rūmuose.
Premjeros ir tarptautinė programa
Šių metų programoje pristatomas, regis, rekordinis skaičius premjerų – net 14 ir dar keli užsienio kompozitorių kūriniai, kurie Lietuvoje irgi skambės pirmą kartą. Publika išgirs tokių gerai pažįstamų autorių, kaip Arturo Bumšteino ar Egidijos Medekšaitės, taip pat kylančių ir itin intriguojančių jauniausios kartos kūrėjų – Liepos Vozgirdaitės, Luko Butkaus bei kitų – naujausius kūrinius.
R. Bliškevičiaus teigimu, toks premjerų kiekis festivalyje nors džiugina, tačiau rodo ir tam tikras tendencijas: „Neabejotinai tai mūsų muzikos pasaulio gyvybingumo, kūrybinio potencialo ženklas, kartu tai rodo, kad vis dar trūksta renginių, kolektyvų bei institucijų, inicijuojančių ir pristatančių būtent Lietuvos kompozitorių naujausią kūrybą.“
Kūrinius be festivalio užsakė Lietuvos kompozitorių sąjunga, LRT Klasika ir dalis ansamblių.
Festivalio naujovė – tarptautinė programa. Nors nuo 1972 metų rengiamas „Muzikos ruduo“ visada buvo ir bus skirtas, pirmiausia, lietuvių kompozitorių kūrybos sklaidai, tačiau festivalis auga, mezga tarptautinius ryšius ir, kaip teigia organizatoriai, pribrendo pokyčiams.
Tarptautinėje programoje, bendradarbiaujant mūsų ir kitų šalių atlikėjams ar atvykstant pasaulinio kalibro kolektyvams, atliekami ir lietuvių, ir užsienio kompozitorių kūriniai bei užsakomos premjeros. Tai, dėmesį atkreipia R. Bliškevičius, tik sustiprina lietuvių šiuolaikinės muzikos pozicijas, tarptautinę reikšmę, idėjų sklaidą ir apykaitą.
„Taip ir šiemet – pristatomi užsienio kūrėjai bei atlikėjai išplės aktualių temų, jų prieigos bei suvokimo spektrą ir leis dar plačiau įsiklausyti į muzikos mums pateikiamą pasaulinių grėsmių veidrodį, galimas žmonijos ateitis. Tad tarptautinė programa mums pasirodė natūrali plėtra mūsų šalies auditorijai dar giliau pažįstant šiandienos muziką, mūsų kūrėjus“, – sako festivalio vadovas.
Intriguojančiuose koncertuose – reikšmingos temos
Festivalį spalio 3-iąją atidarys šiuolaikinės muzikos ansamblis „Synaesthesis“ su naujausia programa „Skaitmeninės būsenos“, kurioje – penkių kūrėjų kompozicijos, tampančios įžvalgomis apie dabarties žmogaus būseną, nuolatos veikiamą fragmentacijos tarp realybės ir skaitmenybės. Prieš koncertą rengėjai kviečia į festivalio pradžios pokalbį.
Pirmąjį „Muzikos rudens“ savaitgalį publika taip pat išgirs jungtinį naujosios vokalinės muzikos kolektyvo „Melos“ ir ispanų ansamblio „Vertixe Sonora“ projektą „Old Things Resonate New“. Čia atgims ir naują prasmę įgaus kasdieniai objektai ir nenaudojami daiktai. Liepkalnio vandens saugykloje žmonių populiacijos dinamiką bei su tuo susijusius iššūkius garso ir vaizdo medijas sujungsiančiame kūrinyje „One More Billion Problems?“ nagrinės kompozitorius Matas Drukteinis bei Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureatai – styginių kvartetas „Chordos“.
Spalio 9-ąją festivalį pratęs svečiai iš Kanados – legendinis saksofonų kvartetas „Quasar“, publikai pristatysiantis specialiai parengtą Lietuvos ir užsienio autorių programą. Kitame koncerte – „LENsemble“ kartu su vokiečių kompozitoriumi ir elektroninės muzikos studijos „Experimentalstudio des SWR“ kūrybiniu darbuotoju Thomu Hummel dialogui sujungs žmogiškąjį bei algoritminį pradus.
Ypatingas projektas laukia Sapiegų rūmuose – koncertas, gimęs iš lietuvių kolektyvo „Twenty Fingers Duo“ rezidencijos „Tarp tylos“, kurioje atlikėjai į kūrybą neria su veržliuoju Jungtinės Karalystės ansambliu „GBSR Duo“ ir publikai pristato abiejų šalių kompozitorių – Juliaus Aglinsko ir Lawrence Dunn premjeras.
Spalio 12 dieną festivalį „Muzikos ruduo“ užbaigs Liepkalnio vandens saugykloje pristatoma Šeiko šokio teatro performatyvi gyvos muzikos ir judesio instaliacija „Salos“, nagrinėjanti ekologijos ir tvarumo temas, bei kompozitoriaus Jono Jurkūno galimos distopinės ateities vizija „Artefacts of Human Civilisation in Robotic Folklore“.
Detalią festivalio programą rasite Muzikosruduo.lt puslapyje. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, strateginis partneris – Lietuvos kompozitorių sąjunga. Bilietų ieškokite Kakava.lt platformoje.
Organizatorių inf.
Komentarų dar nėra