13 Spa „Muzikos rudens“ pabaigai – barokinės triukšmų mašinos bei intriguojančios premjeros
Nuo antradienio besitęsiantis šiuolaikinės lietuvių muzikos festivalis „Muzikos ruduo“ artėja finalo link. Likusiuose renginiuose – Arturo Bumšteino performansas, skirtingų laikotarpių performatyvių kūrinių videoperžiūros bei baigiamasis koncertas, kuriame pristatomos keturių kompozitorių specialiai sukurtos premjeros.
Kaip primena organizatoriai, šiais metais „Muzikos ruduo“ narsto performatyvumo lietuvių muzikoje temą, todėl pristatomi kūriniai jungiasi su kitomis meno formomis, įgauna performanso ar teatrinių elementų, stebina muzikos ir pasirinktų netikėtų erdvių santykiu.
Klausytojai jau turėjo galimybę įdomios akustikos erdvėje – Liepkalnio vandens saugykloje – išgirsti „LENsemble“ parengtą programą „Iš kalbos“. Energetikos ir technikos muziejuje savo estetika visuomet žavintis „Twenty Fingers Duo“ pristatė audiovizualinį projektą „Performa“, o kontroversiškais pasirodymais garsėjantis duetas „IYE!“ – urbanistinį performansą „Half Life“.
Jaunosios kartos kompozitoriaus Luko Butkaus sukurtas ir kartu su ansambliu „Artisans“ bei Evaldu Alekna atliktas kūrinys „Auto-da-fé“ suskambėjo Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje. Likusiuose renginiuose – ne ką mažiau intriguojantys pasirodymai.
„Navigacijos“ barokinėmis triukšmų mašinomis
Penktadienį 19 val. Vilniaus dailės akademijos Šachmatinėje salėje įvyks Arturo Bumšteino barokinio teatro triukšmų mašinų performansas „Navigacijos. Iš „Blogų orų“ serijos“. Šioje galerinio tipo erdvėms skirtoje kūrinio versijoje barokinės lietaus, vėjo ir griaustinio mašinos seka tropinių ciklonų keliais bei palieka virš vandenyno pernešamų augalų sėklų pėdsakus.
Senovinio klimato reiškiniai, stebimi iš nuolat kintančios perspektyvos, tampa daugialype patirtimi – ritualu, skirtu grožėtis. Įdomu, kad kūrinyje naudojama savadarbė žemų dažnių garso sistema.
Teatro kritikė ir tyrėja Ramunė Balevičiūtė yra pastebėjusi, kad svarbiausia „Navigacijų“ patyrimo patirtis – klausymo ir girdėjimo: „Žinoma, labai įdomu ir vizualiai tyrinėti medines barokinių įrenginių rekonstrukcijas. <…> „Navigacijose“ garsų išgavimo aparatai ne tik neslepiami, bet priešingai – tyčia atvirai eksponuojami. Garso išgavimo aktas tampa pačiu performanso objektu.“
Jono Meko vizualiųjų menų centre – videoperžiūros ir pokalbiai
Penktadienio vakarą nuo 20:30 val. „Muzikos ruduo“ kviečia į renginį „Peržvalgos“. Jau tradicija tampa vieną iš festivalio renginių skirti įvairių filmų ar archyvinės dokumentinės medžiagos peržiūroms, kurias lydi pokalbiai.
Kaip teigia festivalio „Muzikos ruduo“ vadovas Robertas Bliškevičius, suvokiant, kad per nedidelę seriją festivalio renginių nėra įmanoma aprėpti visų performatyvumo lietuvių muzikoje pavyzdžių, norėta bent šiek tiek praplėsti suvokimą, kaip praeityje ir dabar skirtingų kūrėjų ir kartų muzikinėse veiklose atsispinti performatyvūs elementai.
„Šį vakarą žiūrėsime ištraukų iš Fluxus laikų preformansų, kuriuos pristatys kompozitorius Gintaras Sodeika. Rita Mačiliūnaitė pasidalins savo patirtimis iš „R&R electronics“ – jos su Rūta Vitkauskaite absurdo teatru paremtu muzikinio dueto kūryba. Smuikininkė Lora Kmieliauskaitė, kuri kaip tik Jono Meko vizualiųjų menų centre šiuo metu pristato parodą savo performatyvių projektų ištraukas ir apie šią temą kalbės iš atlikėjos perspektyvos. Neabejotinai laukia įdomus, aktualių įžvalgų pilnas vakaras“, – pasakoja R. Bliškevičius.
Pokalbius moderuos muzikologė Rasa Murauskaitė-Juškienė.
Festivalio pabaigai – keturios premjeros
Šeštadienį 19:00 val. „Muzikos ruduo“ šių metų kelionę užbaigs Energetikos ir technikos muziejuje vyksiančiu koncertu „Raiška–“. Jame bus pristatytos keturių kompozitorių kūrinių, užsakytų Lietuvos kompozitorių sąjungos bei LRT Klasikos, premjeros.
Kompozitorius Andrius Šiurys publiką panardins į kūrinio personažo Jeronimo garsines haliucinacijas. Jungtinėje Karalystėje gyvenanti Rūta Vitkauskaitė, tęsdama styginių instrumentų smičiaus „šokio“ įkvėptą kūrinių ciklą, sukūrė kompoziciją, atskleidžiančią „prieš šokinį“ momentą ir erdvę muzikoje.
Tuo tarpu Arturas Bušteinas savo kūriniu tyrinėja dalinę medžiagos kontrolės temą: harmonija sugeneruota atsitiktinių skaičių generatoriaus, o garso trukmės deleguotos E. Bishop eilėraščio žodžių ritmui. Kompozitorės Agnės Matulevičiūtės kūrinyje, atlikdami rekomponuotą įžymiąją filmo „Liūtas karalius“ muzikinę temą, besisukdami ir besikeisdami instrumentais ratu, muzikantai užstringa kūrinių pabaigose bei neišsirišančiose harmonijose.
Premjeras atliks kūrybines pajėgas suvieniję ryškūs kolektyvai. Kartu gros mūsų šalies publikai puikiai pažįstamas, praeitais metais 25-metį pažymėjęs styginių kvartetas „Chordos“ ir Europoje pripažinimą pelnęs avangardinės muzikos ansamblis iš Jungtinės Karalystės „Apartment House“.
Po koncerto, nuo 20:30 val., veiksmas toliau tęsis festivalio uždarymo vakare. Skambant Kristupo Giko sukamoms plokštelėms, vyks pokalbiai su festivalio dalyviais ir svečiais.
Komentarų dar nėra