14 Bal LMTA kviečia į „Susikalbėjimus Didžiojoje“ su kompozitoriais Mindaugu Urbaičiu ir Raminta Naujanyte-Bjelle
Kas vienija ir kas skiria skirtingų kartų kompozitorius? Koks galėtų būti mokytojo ir jo vakarykščio studento, o šiandien kolegos, dialogas? Balandžio 18 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademija kviečia į kartų dialogų ciklo „Susikalbėjimai Didžiojoje“ pokalbį su kompozitoriais Mindaugu Urbaičiu ir Raminta Naujanytė-Bjelle. LMTA Didžiojoje salėje rengiamą vakarą ves muzikologė Rasa Murauskaitė-Juškienė, pradžia 18.30 val. Įėjimas laisvas.
Mindaugas Urbaitis yra LMTA profesorius, Raminta Naujanytė – LMTA doktorantė. Ji neabejotinai lankė prof. M. Urbaičio paskaitas ir klausėsi jo drauge su kompozitoriumi Šarūnu Naku jau ne vieną dešimtmetį vedamų radijo laidų „Modus“. Visgi šiandien Raminta Naujanytė-Bjelle yra ne tik muzikos kūrėja, bet ir atlikėja, besireiškianti ir eksperimentinės popmuzikos srityje, o Mindaugas Urbaitis – kompozitorius „akademikas“, kurio scenoje neišvysime (nebent jis yra kalbinamas arba pats veda pokalbį). Tad ar esama „genetinio“ ryšio tarp skirtingų kartų kūrėjų, kurie vis dėlto priklauso tai pačiai – lietuviškai – kompozicinei mokyklai?
Mindaugas Urbaitis (g. 1952) yra vienas nuosekliausių ir, anot Lietuvos muzikos informacijos centro, radikaliausių Lietuvos minimalistų, kurio kūrybinį mąstymą kadaise itin stipriai paveikė ankstyvasis Amerikos minimalizmas. Mic.lt rašoma, kad M. Urbaitis kūrybinio kelio pradžioje net keldavo skandalus savo ištęstomis kompozicijomis, paremtomis nuolatiniu, mažai kintančios medžiagos kartojimu. 9-ojo dešimtmečio pabaigoje šio autoriaus muzikinė kalba tapo mažiau asketiška, kompozitorius savo kompozicijas ėmė konstruoti pasiremdamas tam tikrais atpažįstamais praeities kompozitorių (Bacho, Mozarto, Brahmso, Brucknerio, Wagnerio, Piazzolos) muzikos motyvais. Tarp įvairių žanrų M. Urbaičio kūrinių yra ir baletų („Acid City“, „Procesas“), kurie sulaukė sėkmingų pastatymų nacionalinėje scenoje.
M. Urbaitis 1975 metais baigė anuometinę Lietuvos valstybinę konservatoriją, jo kompozicijos profesorius buvo Julius Juzeliūnas. Šiandien M. Urbaitis Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje skaito paskaitas apie Europos muziką po 1945 metų, XX a. JAV muziką ir naująsias kompozicijos technikas. Beje, 1991–1996 m. jis buvo Lietuvos autorių teisių gynimo asociacijos agentūros (LATGA) viceprezidentu ir prezidentu.
Dabartinė LATGA prezidentė yra Raminta Naujanytė-Bjelle (g. 1991). Šiuo metu ji studijuoja LMTA doktorantūroje, o į Akademiją įstojo 2011 m. Įdomu, kad Raminta stojo į choro dirigavimo specialybę, bet antrame kurse perėjo į akademinę kompoziciją. Magistro studijoms pasirinko skaitmeninę kūrybą, o šiandien tarp daugelio šios įvairiapusės menininkės kūrybinių sričių yra ir eksperimentis „pop“. Pastaruoju metu itin intriguoja Bjelle‘s eksperimentai grojant interaktyviomis pirštinėmis, kas susiję ir su jos tiriamuoju doktorantūros darbu. Kompoziciją Raminta Naujanytė studijavo pas dr. Mykolą Natalevičių ir prof. dr. Martinšą Vilumsą, pas kurį tęsia studijas doktorantūroje. 2018 m. ji buvo išvykusi „Erasmus“ studijoms į Islandiją ir šį laikotarpį prisimena kaip itin inspiruojantį, o kita vertus, leidusį įvertinti visa tai, ką turime gero čia, Lietuvoje.
Beje, LMTA Centrinių rūmų II aukšto fojė veikiančioje parodoje „90 stabtelėjimų. Sugauk sėkmę“ eksponuojami Ramintos Naujanytės ir Mindaugo Urbaičio pateikti objektai: Ramintos spalvotas veido antspaudas, stiklinio butelio kaklelis ir žiedai, skirti atlikti interaktyvią muziką, bei M. Urbaičio 1973 metų kovo 3-ąją vykusio muzikologų ir kompozitorių studentų kurso mediumo pusdiplomiai.
„Susikalbėjimai Didžiojoje“ su Mindaugu Urbaičiu ir Raminta Naujanyte-Bjelle – balandžio 18 d., antradienį, 18.30 val. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Didžiojoje salėje (Gedimino pr. 42). Įėjimas laisvas.
LMTA inf.
Komentarų dar nėra