
14 Rgs Išrinkti „Future Symphony“ konkurso nugalėtojai: triumfavo aštuoniolikmetis Nyderlandų kompozitorius
Rugsėjo 9 d. vakarą Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje nuskambėjo III tarptautinio kompozicijų simfoniniam orkestrui konkurso „Future Symphony“ finaliniai akordai. Gausią publiką sutraukęs renginys pristatė net 5 pasaulines orkestrines premjeras ir apdovanojo geriausius jaunuosius kompozitorius.
Iš 22 „Future Symphony“ konkursui pateiktų kūrinių, šių metų koncertui buvo atrinktos Jaspero de Bocko (Nyderlandai), Luko Butkaus (Lietuva), Romano Czuros (Lenkija/Vokietija), Davido Johno Roche‘o (Jungtinė Karalystė/Velsas) ir Przemysławo Schellerio (Lenkija) partitūros. Premjeras rengė Future Symphony Orchestra, specialiai konkursui suburiamas perkusininko Džiugo Daugirdos, diriguojamas kylančio jaunosios kartos dirigento Adomo Morkūno-Budrio.
Finalinio koncerto kūriniai gvildeno konkurso temos – dviprasmybės – apraiškas filosofijoje, kalboje, garso percepcijoje ir žmonių santykiuose. Programoje natūraliai susiklostė skirtingų koncepcijų dialogas. Vieni autoriai reiškė dviprasmybės akivaizdoje kylančias vidines įtampas; kiti gi siūlė sklandyti dviprasmiškumo sukuriamoje nesvarumo būsenoje; dar kiti kvietė išbristi iš daugiaprasmybių verpeto ir siekti grynųjų pavidalų. Daugiabriaunę temą atspindėjo ir orkestro sudėtis: klasikinę simfoninę paletę papildė saksofono, akordeono, elektrinės gitaros tembrai; mahlerišką simfonijos tradiciją mėgstantys kompozitoriai turėjo progą panaudoti skaitovo balsą.
Trečiojo „Future Symphony“ konkurso Grand Prix pelnė aštuoniolikmetis kompozitorius iš Nyderlandų Jasperas de Bockas. Karališkoje Hagos konservatorijoje studijuojantis jaunasis kūrėjas per keletą pastarųjų metų skynė laurus ne viename konkurse. Apdovanojimų ceremonijos kulminacijoje J. de Bockui atiteko 1500 Eur premija bei specialus Future Symphony Orchestra simpatijų prizas.
J. de Bocko partitūroje „Was auch geschieht?“ (liet. Kad ir kas nutinka) keliamos kalbos abstraktumo, žodžių dviprasmiškumo problemos. Stravinskišką metrinių kirčių nereguliarumą ir postminimalistines komponavimo strategijas derinančiame opuse naudotos II pasaulio karo žiaurumus patyrusios austrų poetės Ingeborgos Bachmann eilės. Intensyvi dramaturginė kryptis kūrinyje realizuota ne tik tekstu, deklamuotu skaitovės Salomėjos Petronytės, bet ir muzikinės medžiagos valdymu. Į poetinį pasakojimą čia įsitraukė ir orkestras – trimatėje erdvėje šnabždantis pasąmonės balsas, klaidinęs karininio lyrinį subjektą nežinios migloje.
J. de Bocko kūrinį Lietuvos publika galės išgirsti dar kartą: Grand Prix pelnęs „Was auch geschieht?“ bus atliktas Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro (meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas) koncertų sezone.
Konkurso laureatais tapo du lenkų kompozitoriai – Romanas Czura ir Przemysławas Schelleris. Meistriškai valdomais garsiniais efektais ir tembriniais niuansais išsiskyrė Przemysławo Schellerio partitūra „Beyond the Threshold“ (liet. Anapus slenksčio). Kūrinio anotacijoje retoriškai klausiama: „Kas skiria muziką ir triukšmą; kas – meną ir pramogą?“. Šiuos svarstymus kompozitorius interpretavo įtaigiu estetiniu vyksmu, paremtu sonoristinėmis ir spektralistinėmis raiškos priemonėmis. Atmesdamas garso–triukšmo dichotomiją, P. Schelleris savitai realizavo dviprasmybės idėją, sukurdamas intelektualią ir emociškai paveikią garsinių patirčių puota.
Iš Vokietijos kilusio lenkų kompozitoriaus Romano Czura‘os opusas „Black is Black“ (liet. juoda yra juoda) kvietė susimąstyti, ar daiktų pavadinimai visada nusako jų tikrąsias savybes. Koncepcijos atspirties tašku tapo knygos „Haris Poteris ir Azkabano kalininys“ veikėjo Sirijaus Bleko charakterio raida: iš pradžių laikytas pagrindiniu antagonistu, galiausiai atsiskleidė besąs herojų pusėje. Kaleidoskopinėje R. Czuros kūrinio formoje sukosi pentatonika, Bleko pavardės muzikinė kriptograma (B=si bemol; LA=A; C; K=D), temperuotų ir mikrointervalinių akordų kontrastai. Įdomu tai, jog Romanas Czura jau antra kartą dalyvauja „Future Symphony” konkurse: 2020 m. jis kartu su lietuviu Andriumi Maslekovu dalinosi III vietos apdovanojimą.
Daugiausiai publikos aplodismentų sulaukęs koncerto kūrinys – velsiečio Davido Johno Roche‘o „Edges of Sincerity“ (liet. Tikrumo briaunos). Kembridže ir Oksforde muziką studijavęs kompozitorius žongliravo klasikos, serializmo, filmų, video žaidimų stiliais, ir vienintelis iš finalininkų kūrinyje panaudojo elektrinę gitarą. Kontrastingų charakterių ir etosų jungimas, pasak autoriaus, yra „dviprasmiško, vis naują turinį generuojančio nūdienos pasaulio reprezentacija, […] kai nutrinamos ribos tarp aukšto ir žemo, tikro ir dirbtino, vertingo ir laikino.“ Muzikos ir vertybines autentiškumo ribas kvestionavęs D. J. Roche‘o kūrinys sulaukė bene didžiausių ovacijų ir pelnė publikos simpatijų prizą
Vienintelis lietuvių kompozitorius šių metų finaliniame koncerte, Lukas Butkus savo partitūroje „Agalma“ atkreipė dėmesį į meilės ir mylėjimo dviprasmiškumą. Kūrinio poetinė programa paremta senovės graikų žodžiu „agalma“, reiškiančiu kulto statulėlę, skirtą apžavėti dievus, tačiau Platono „Puotoje“ gali būti interpretuojama ir kaip susižavėjusiojo aistros objektas. Vakarų filosofijos koloso ir prancūzų psichoanalitiko Jacques‘o Lacano idėjas muzikiniu audiniu pavertusiam L. Butkui atiteko specialusis Sauliaus Karoso labdaros ir paramos fondo prizą, jau antrą kartą skiriamas geriausiai konkurse pasirodžiusiam lietuvių autoriui (praeitų metų prizo laimėtojas – kompozitorius ir trombonininkas Jievaras Jasinskis).
Finaliniam koncertui partitūras atrinko 1-o turo žiuri: kompozitorius, dirigentas ir kuratorius Vykintas Baltakas (pirmininkas), Šv. Kristoforo orkestro meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Barkauskas, kompozitorė Rita Mačiliūnaitė ir kompozitorius Jānis Petraškevičs (Latvija).
Konkurso nugalėtojus rinko 2-o turo žiuri: kompozitorius ir muzikologas Mārtiņš Viļums (pirmininkas, Latvija/Lietuva), Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas, kompozitorė ir muzikologė Justė Janulytė (Lietuva/Italija), kompozitorius ir garso menininkas Yannis Kyriakides (Kipras/Nyderlandai), kompozitorius ir pianistas Ayalas Adleris (Izraelis) bei kompozitorius, dirigentas, Naujų idėjų kamerinio orkestro NIKO įkūrėjas ir meno vadovas Gediminas Gelgotas.
2022 metų „Future Symphony“ konkursą finansuoja Lietuvos kultūros taryba, asociacija LATGA, Vilniaus miesto savivaldybė. Konkurso mecenatas p. Gediminas Kuprevičius. Rėmėjai – TRIPLENODE, CAFFEINE, Sauliaus Karoso fondas, Cafe Grande. Informacinis rėmėjas – žurnalas IQ. Partneriai – viešbutis „Domus Maria“, Nacionalinė M. K. Čiurlionio menų mokykla, VšĮ „Pirmoji kava“, Lietuvos nacionalinė filharmonija. Konkurso organizatorius – VšĮ „Muzikinis pirštas“.
VšĮ „Muzikinis pirštas“ inf.
Komentarų dar nėra