28 Geg Patricija Jaskelevičiūtė. MATRIX – kaprizingasis festivalio „Druskomanija“ atidarymas
36-ąjį festivalį „Druskomanija“ atidarė kaprizingas projektas MATRIX. Pasirinktas tinkamas pavadinimas, kadangi kūrinyje naudojama skaičių semantika, matematinė filosofija. Tik įėjus į salę pasitiko prietemoje iškabinti trikampiai ir trys išskirtos atlikėjų plotmės. Trikampio dūžis ir tapo koncerto pradžios akcentu.
Projekto vedlys, kompozitorius Antanas Jasenka, užtikrintai sėdęs prie klavišinių, kūrinio tekstą „skaityti“ patikėjo gan netikėtam veikėjui – tūbai, kurios herojumi tapo Simonas Kaupinis. Čia pat jungiamąja ir energingiausia grandimi tapo perkusininkas Arkadijus Gotesmanas. Šie trys muzikiniai pasauliai ir tapo pagrindiniais pasirodymo „židiniais“, jungiančiais kūrinius į grandinę: gilios klavišinių dermės ir akcentai, dramatiškas tūbos triukšmas ir dinamiška perkusija. Ketvirtąjį, akompanuojantį instrumentą galima išskirti kompiuterį, kuris prisidėjo labai patraukliais elektroniniais garsais, muzikiniu nerimastingumu, primenančiu kompiuterinių žaidimų garso takelius – kartais, atrodytų, valdomus žaidimo veikėjo, kuris šokinėja, šaudo, keliauja įvairiais lygmenimis kažkokioje virtualioje realybėje.
Koncerto pradžia – solinis, pradžioje tuštumos kupinas, tačiau pilnėjantis tūbos monologas, kuris retkarčiais priminė verkiantį dramblį, plyštančias ir išsileidžiančias padangas ar lėtai atidaromus sunkius surūdijusius vartus. Čia pat prisijungė nuoseklesnėmis melodijomis skambantys klavišiniai ir, atrodė, save surinkti bandantys perkusiniai instrumentai, kurie kūrinio kulminacijose organizuodavosi kartu su kitomis melodinėmis linijomis. Sunku buvo atsistebėti pačiu energingiausiu pasirodymo dalyviu A. Gotesmanu, nesėdėjusiu vietoje ir publikai siūliusiu visą įvairovę perkusinių instrumentų garsų.
Antra dalis prasidėjo lyriškiau, atrodė, kad atlikėjai nutolo nuo pasirodymo tono ir klavišininkas pasiūlė pasinerti į svajingą soul, jazz stiliaus kelionę, tačiau, prisijungus elektronikai, vaizdinys subliuško ir neorganiškai grąžino prie muzikinės matricos. Tuo pat metu netikėtas pasakotojas – tūba – tartum užpildė tuštumą savo tekstu.
Viso koncerto metu santūriai ir įdėmiai koncertą stebėję žiūrovai pabaigą lydėjo susižavėjimo kupinais plojimais. Gyvybė, dinamika, netikėta muzikos junginių semantika, matematinis žaismas ir publikos interpretacija buvo šio pasirodymo varomoji jėga.
Renginys iškėlė aukštą kartelę šiuolaikinės eksperimentinės muzikos kūrėjams, o intymi Juodoji „Menų spaustuvės“ salė buvo puiki erdvė abstrakčiam MATRIX pasirodymui. Išėjus iš koncerto, erdvės užplūdo keistas, pamirštas, bet labai malonus jausmas – nesinorėjo nei ausinėse klausytis muzikos ar daugžodžiauti, o pasimėgauti užsilikusiu jausmu, kurį sužadino gyva, profesionalų atliekama muzika, panardinanti giliau, negu galime suvokti.
Lietuvos muzikos antena
Komentarų dar nėra