Festivalio „Gaida“ programoje – unikalaus lietuviško projekto „Quantonom“ premjera

Projektas „Metroscan“. Organizatorių nuotr.

Festivalio „Gaida“ programoje – unikalaus lietuviško projekto „Quantonom“ premjera

Festivalio „Gaida 2019“ elektroninės muzikos scena šiais metais ypač įvairi. Spalio 5 d. Nacionalinės dailės galerijos Didžiojoje salėje koncertuos britų elektroninės muzikos garsenybė Andy Stott, atvyksiantis tiesiai iš Briuselio, kur prieš dieną vyks jo pasirodymas festivalyje „Nuits Sonores“. Spalio 5-osios, šeštadienio, vakarą prieš britų įžymybės koncertą toje pačioje festivalio „Gaida 2019“ scenoje pasirodys ir lietuvių elektroninės scenos meistrai – kompozitoriaus Vytauto V. Jurgučio ir menininko Vaclovo Nevčesausko duetas. Kūrėjai pristatys audiovizualinio mechatroninio kūrinio „Quantonom“ (2019) premjerą.

Vytautas V. Jurgutis ir Vaclovas Nevčesauskas yra bene sėkmingiausio ir ilgiausiai gyvuojančio lietuviško elektroninio projekto „Metroscan“ autoriai. Beveik prieš dešimtmetį sukurtas kūrinys jau apkeliavo kone visų žemynų garsiausius elektroninės muzikos festivalius ir scenas, daug kur tapdamas pirmu lietuvišku audiovizualinio meno kūriniu, atliktu tose scenose. Tarp svarbesnių koncertų galima išskirti „Metroscan“ pasirodymą festivalio MADATAC uždarymo koncerte Madride, festivalyje „Experimental Intermedia“ Niujorke, didžiausiame Taivano audiovizualinio meno festivalyje „Osmosis“ Taipėjuje, Seulo naujųjų medijų festivalyje „WeSA“, koncertuose Ispanijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Honkonge ir Makau bei prestižinėje naujųjų medijų ir koncertų multierdvėje „Stereolux“ Nante, Prancūzijoje. Prieš keletą metų „Metroscan“ buvo vėl parodytas Vilniuje, kur lietuvių menininkams teko nemenkas iššūkis, nes jų projektas vyko prieš japonų skaitmeninio meno guru Ryoji Ikeda pasirodymą. Po šio koncerto Tautvydas Bajarkevičius rašė: „Kompozitoriaus Vytauto V. Jurgučio ir videomenininko Vaclovo Nevčesausko duetas „Metroscan“ tam tikra prasme netgi pasirodė spalvingesnis, „šviežesnis“, įspūdingesnis. Konceptualiu pavadinimu, sinchronizuotomis vizualinių paralelių matricomis duetui pavyko perteikti šiuolaikinio urbanizmo mitologijas ir jų nesuskaičiuojamus virsmus daugiapolių skaitmeninių estetikų sraute. Kitaip tariant, pavyko nukonkuruoti šiuo požiūriu paprastai neprilygstamą svečią iš Japonijos“.

Po dešimties metų V. V. Jurgutis ir V. Nevčesauskas pristato naują panašaus masto bendros kūrybos projektą „Quantonom“. Tai novatoriškas multimedijos kūrinys su robotizuotais objektais, kurio ašis – mechatroninių objektų ir garso sintezės patirties generavimas. Choreografiškai judėdami erdvėje, objektai atspindi bei sustiprina abstrakcijas – įsivaizduojamą nepažintų dalelių mediją. Šie vaizdiniai inspiruoti ankstyvųjų kvantinės mechanikos tyrimų, tarsi dulkės nusėda ant švytinčių, judančių taškų erdvėje. Ekranų konstrukcijoje naudojamos šviesą atspindinčios medžiagos leidžia sukurti ypatingos šviesos iliuziją.

„Ouantonom“ spalio 5 d. pirmiausiai pasirodys koncerte su gyva šio kūrinio versija Nacionalinės dailės galerijos Didžiojoje salėje, o jau kitą dieną specialiai įrengtoje NDG Auditorijoje, kuri talpins tik apie 20 žiūrovų, projekto pasirodymai vyks kas valandą visą festivalio laikotarpį: kasdien nuo spalio 6 iki 19 dienos, išskyrus pirmadienius.

Vytautas V. Jurgutis (g. 1976) savo muziką pristato kaip neogardo (kompozitoriaus sugalvotas terminas) lydinį, kuriame be solidžios šiuolaikinės muzikos estetikos nevengiama ir multimedijos priemonių, gilinamasi į eksperimentinę elektroninę muziką, garso programavimą. V. V. Jurgutis yra sukūręs rafinuotų elektroninių kompozicijų, tapusių ryškiais dabarties lietuvių elektroninės muzikos pavyzdžiais. Kompozitorius yra įvairiapusis menininkas, daug ką linkęs išmėginti savo jėgomis, nardantis po pirmaprades garso gelmes ir skaitmeninius pasaulius, mąstantis sudėtingomis programavimo kalbų funkcijomis. Jis taip pat yra įspūdingų reginių kūrėjas, savo darbus pateikiantis multimedijos formomis, o tokiame kūrinyje, kaip šokio spektaklis „Time Line“ (2006), kuriantis kinetinės scenografijos, ultrapreciziškų lazerinių projekcijų ir skaitmeninio vaizdo visumą. Jurgutis buvo festivalių „Druskomanija“ (1997–1999), „Jauna muzika“ (2004–2009) vadovas, nuo 2006 m. – vienas iš festivalio „Gaida“ organizatorių. Jo kūrinius yra atlikę tokie ansambliai, kaip „Icebreaker“, kvartetas „Arditti“ ir kt.

Vilniuje kuriantis naujųjų medijų menininkas Vaclovas Nevčesauskas (g. 1980) dirba su audiovizaliniais projektais, scenografija, bendradarbiauja su garso menininkais ir kompozitoriais. V. Nevčesausko vizualinėms kompozicijoms būdingas abstraktumas, nuojauta ar užuomina, jos suvokiamos kaip technologinių tyrimų rezultatas. Menininkas rengia autorines instaliacijas: „Orchestra of mobile phones“, rodyta įvairiose Lietuvos erdvėse; vaizdo instaliacija „Signal 1_2_1_2_1“ Šiuolaikinio meno centre, „Metrodots“ Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos projektų erdvėje „Sodų 4“. V. Nevčesauskas nuolat dalyvauja grupinėse parodose, renginiuose, eksperimentiniuose projektuose Lietuvoje ir svetur. Išskirtinio dėmesio sulaukė kartu su kompozitoriumi Vytautu V. Jurgučiu sukurtas audiovizualinis kūrinys „Metroscan“, pirmą kartą parodytas Vilniuje 2010 m. „Vilniaus festivalių“ projekte „Garsovaizdis-2“.

Šiame spalio 5 d. koncerte greta „Andy Stott Live“ ir „Quantonom Live“ pasirodymų taip pat savo muziką pristatys viena įdomiausių Latvijos elektroninės scenos kūrėjų Marta SmiLga.

Tad artėja įspūdingas trijų „setų“ vakaras su britų elektronikos garsenybe Andy Stott – spalio 5 d. Vilniuje, Nacionalinės dailės galerijos Didžiojoje salėje. Bilietai platinami „Bilietai.lt“ kasose ir internetiniame portale. Festivalis „Gaida 2019“ vyks spalio 4–19 d. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė, visą festivalio programą galima rasti adresu www.gaida.lt.

VšĮ „Vilniaus festivaliai“ inf. 

Komentarų dar nėra

Post A Comment