10 Rgs Klaipėdoje netrukus prasidės festivalis „Permainų muzika“
Šiuolaikinės muzikos festivalis „Permainų muzika“ kasmet veržliai ir energingai pristato įdomiausią dabarties autorių kūrybą, skatina įsiklausyti į nuolat kintantį ir atsinaujinantį garsų pasaulį. pasak organizatorių, gyvybinga festivalyje skambančių garsų tėkmė inspiruoja keisti mus supančią aplinką ir keistis patiems.
Rugsėjo 19 d., trečiadienį, 18.30 val. festivalį pradės Klaipėdos koncertų salės (KKS) scenoje debiutuojančio jauno šiuolaikinės muzikos ansamblio „Synaesthesis“ programa „Minimali gravitacija“ – koncentruotas postminimalistinės muzikos potyris. Koncerte skamba dviejuose miestuose – Niujorke ir Vilniuje – kuriančių autorių Davido Lango, Michaelo Gordono, Julia’os Wolfe, Dominyko Digimo, Ričardo Kabelio ir Ryčio Mažulio darbai. Vienoje programoje pristatoma žymių amerikiečių ir lietuvių kūryba atspindi organišką, geografinėmis koordinatėmis neapribotą gravitaciją minimalistinės estetikos link, o kartu atskleidžia savitą požiūrį ir kūrybinę raišką.
Patiems ansamblio nariams minimali gravitacija – tai specifinė, tik atliekant šią muziką patiriama būsena, kai skirtingi minimalizmui būdingi sprendimai reikalauja ypatingo santykio tarp kūrinio kodo ir atlikėjo sugebėjimo prie jo priartėti. Nuolat iššūkius kelianti, tačiau itin traukianti sceninė būsena turėjo įtakos ansamblio norui atlikti minimalistinę muziką, užimančią didžiąją jo repertuaro dalį. Dar tik šešerius metus gyvuojantis „Synaesthesis“ jau sugebėjo visiškai įsitraukti į koncertinę veiklą, prisistatyti ne tik Lietuvos, bet ir Austrijos publikai. Jų profesionalumas, atvirumas įvairioms meno sintezės formoms, nuoširdumas atliekant įvairaus pobūdžio akademinius bei eksperimentinius kūrinius pritraukia ir žavi klausytojus. Ansambliui diriguos Karolis Variakojis.
Vaclovo Augustino kūryba klausytojus žavi tikrumu ir gilia išmintimi. Nenuostabu, jog ilgus metus vadovaudamas Vilniaus miesto savivaldybės kameriniam chorui „Jauna muzika“ jis kuria daug chorinės muzikos. Patirties, erudicijos ir skonio veikiami jo pasirinkti meniniai sprendimai visada būna įtaigūs ir jaudinantys. Šiemet ilgametė kompozitoriaus ir dirigento bendrystė su choru buvo įprasminta pirmąja autorine kompaktine plokštele „Tau bet kokios sutemos šviesios“.
Rugsėjo 20 d., ketvirtadienį, 18.30 val. festivalyje rengiamas kompaktines plokštelės pristatymas. Vaclovo Augustino kūrinius atliks Vilniaus miesto savivaldybės choras „Jauna muzika“, diriguojamas autoriaus.
Prieš porą metų „Permainų muzikoje“ buvo pristatyta pirmoji Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovo Mindaugo Bačkaus inicijuota programa „Apeigos orkestrui“. Pasak jo, „tai muzika, susijusi ne tik su klausymu, bet ir dalyvavimu joje. Norisi sujungti skirtingus raiškos būdus tam, kad sustiprintume muzikos įspūdį“.
Rugsėjo 21 d., penktadienį, 18.30 val., koncerte „Apeigos orkestrui II“, skambės stipriu emociniu poveikiu pasižymintis kultinio britų kompozitoriaus Gavino Bryarso kūrinys „Jesus’ Blood Never Failed Me Yet“ /„Jėzaus kraujas dar niekada manęs nenuvylė“, sukrečiantis net skeptiškiausią klausytoją. Hipnotizuojančiam Londono benamio giedamos giesmės įrašui akompanuos styginių orkestras ir arfa, kuria skambins Liucilė Vilimaitė. Subtilia garsų aura apgaubs žymios amerikiečių avangardo atstovės Julia’os Wolfe kompozicija „Four Marys“ / „Keturios Marijos“ styginių orkestrui bei naujojo paprastumo grynuolio Arvo Pärto kūrinys „Fratres“ /„Broliai“, kurio smuiko solo grieš Linas Valickas. Jurgio Juozapaičio kūrinio violončelei ir styginių orkestrui „Vizijos“ solo partiją atliks ekspresyvia interpretacine maniera pasižymintis violončelininkas M. Bačkus. Atminties aidu apeiginėje programoje suskambės ir prieš porą metų amžinybėn iškeliavusio Juliaus Andrejevo „Sakmė“, kurios solo partiją fortepijonu paskambins Daumantas Kirilauskas.
Rugsėjo 25 d., antradienį, 18.30 val. minimalistinės muzikos kerais užburs programa „Mažiau yra daugiau“. Ją rengia iniciatyvūs klaipėdiečių atlikėjai – pianistės Gaivilė Simaitytė, Kristina Budvytytė-Mejerė ir Klaipėdos kamerinio orkestro styginių kvartetas. Netgi programos solistė Dovilė Kazonaitė (sopranas) taip pat klaipėdietė, šiuo metu gyvenanti šalies sostinėje.
Poetišku klaipėdiečio Zigmo Virkšo „Paskutiniu rudens divertismentu“ prasidėjusi programa pasibaigs viliojančia kauniečio Vidmanto Bartulio kompozicija „O, brangioji“. Teatrališkumu žavės ir danų autoriaus Simono Steeno-Anderseno muzika.
Didžiąją programos dalį sudarys garsių amerikiečių autorių kūriniai. Išgirsime Philipo Glasso „Four Movements“ / „Keturios dalys“ fortepijoniniam duetui. Išskirtinis jos akcentas – nuostabioji D. Lango „Simple Song#3“, kurią girdėjome garsiajame Paolo Sorrentino filme „The Youth“ / „Jaunystė“. Pernai „Permainų muzikoje“ viešėjęs D. Langas specialiai šiam koncertui sukūrė dainos versiją sopranui, smuikui ir fortepijonui. Kitas D. Lango kūrinys „Ark Lugagge“ // „Bagažas į arką“ skaičiuos Nojaus bagažą.
Minimalizmo žavesys įtraukia ir nebepaleidžia. Paprastų ritminių ar melodinių motyvų kartojimas, kaip žiūrėjimas į plaukiančius debesis ar tekantį upės vandenį, skatina atsipalaiduoti ir tiesiog mėgautis tuo, kas neįpareigojančiai vyksta čia ir dabar.
Rugsėjo 27 d., ketvirtadienį, 18.30 val. programa „Garsoraižiai“ tyrinės akustinių instrumentų ir elektronikos garsines teritorijas, kartais praplečiamas vaizdo projekcijomis. Pirmoje dalyje bus atlikti akordeono ir elektroninės muzikos simbiozei skirti kūriniai, kurių premjeros nuskambėjo pavasarį Vilniuje vykusiame festivalyje „Jauna muzika“. Mantauto Krukausko, Egidijos Medekšaitės, Antano Jasenkos ir Andriaus Šiurio kūrybinius sumanymus įtaigiai perteiks šiuolaikinės muzikos propaguotojas bei naujų kūrinių įkvėpėjas akordeonininkas Raimondas Sviackevičius.
Antroje dalyje klausysimės smuikininkės Rūtos Lipinaitytės, pianistės Indrės Baikštytės ir trimitininko Lauryno Lapės muzikavimo. Pasak Indrės, „mūsų su Rūta tikslas – Lietuvos kompozitorių muzikos populiarinimas. Iki šiol visuomet bent po vieną jų kūrinį įdėdavome į savo programas. Šioje programoje į lietuvių muziką nusprendėme pasigilinti dar labiau, atlikdamos Anatolijaus Šenderovo Sonatos violončelei ir fortepijonui autorinę versiją smuikui bei inspiruodamos naujų kūrinių smuikui ir fortepijonui gimimą. Labai įdomu bendradarbiauti su jaunosios kartos kompozitoriais Jonu Jurkūnu ir Mariumi Salynu. Taip pat labai džiaugiamės į kompaniją pasikvietusios puikų trimitininką L. Lapę. Atlikdamos kamerinę muziką vis ieškome naujovių ir pozityvių iššūkių. Esame tikros, jog bus didelis malonumas tiek groti, tiek klausyti itin retos smuiko, trimito ir fortepijono trio skambesio“.
Rugsėjo 28 d., penktadienį, 18.30 val. įvyks koncertas „Vėjo arfa“. Ši Klaipėdos kamerinio orkestro programa pavadinta pagal joje skambėsiantį premjerinį Justės Janulytės kūrinį „Vėjo arfa“. Sukurtas Th. Manno festivalio užsakymu klaipėdiečių orkestro ir latvių dirigento Normundo Šnē intepretacijoje jis pirmąkart nuskambėjo liepos viduryje Nidoje. „Rašydama iš anksto žinojau, kad mano kūrinyje turėtų skambėti klavesinas ir styginiai. O vėjo arfa juk susijusi su Nida, pajūriu. Nežinojau, ar Kuršių nerijoje šis instrumentas yra, tačiau tokiame vėjuotame krašte jis, manau, puikiai skambėtų. Mano kūrinys yra vėjo arfos metafora“, – teigė Nacionaline premija už vizualiųjų metaforų muzikinį įprasminimą įvertinta muzikė.
Minėto kūrinio solo partiją klavesinu atliks Sergejus Okruško, o Klaipėdos kamerinio orkestro meno vadovas, violončelininkas Mindaugas Bačkus grieš Davido Lango Koncerto („pomirtinis pasaulis“) / concerto („world to come“) violončelei ir kameriniam orkestrui solo partiją. D. Langas yra vienas žinomiausių JAV dabarties kompozitorių, muzikas-filosofas, savo kūryboje apmąstantis būties trapumą ir jėgą. Elegancija ir subtiliu muzikiniu skoniu pasižymintis N. Šnē ištikimas savo vadovaujamam kolektyvui „Sinfonietta Riga“ ir nedažnai koncertuoja kaip kviestinis dirigentas. Šiame koncerte su klaipėdiečių orkestru jis dar atliks savo tautiečio Janio Ivanovo kūrinį bei amerikiečių minimalisto Johno Adamso pulsuojančią kompoziciją „Shaker Loops“ / „Virpesių kilpos“.
Spalio 1 d., pirmadienį, 18.30 val., Šv. Pranciškaus Asyžiečio koplyčioje rengiamas koncertas „Kutavičiaus oratorijų magija“. Lietuvių muzikos korifėjaus Broniaus Kutavičiaus muzika jau pusė amžiaus yra nepalaužtos ir bekompromisės kūrybos simbolis. Jau kelias atlikėjų ir klausytojų kartas ji užburia savo garsų magija. „Tai, ką daro B. Kutavičius, nėra vien muzika – tai dalykai, kuriuos galima įjungti į gyvenimą. Mes, atlikėjai, nebūtume ištvėrę pusės metų, jeigu mūsų darbas būtų buvęs vien sausas partitūros realizavimas. Čia integruota kultūros visuma. Ši muzika keičia mūsų mąstymą, skatina tobulėti. Suvokti, kad darbo, įdėto į šios partitūros realizavimą, dėka prasmingai gyveni, nes tos pastangos kompensuoja vertybių ilgesį. Mums tai – kryptis, kaip reikia gyventi, gyvenimo ir bendravimo būdas. Ačiū, Kutavičiui!” – taip kalbėjo kompozitorius Šarūnas Nakas, kurio vadovaujamam ansambliui B. Kutavičius sukūrė oratoriją „Iš jotvingių akmens“. Su dideliu pasisekimu ji buvo atlikta daugelyje pasaulio šalių.
Oratorija prasideda mušant ritmą tikrais akmenimis – tarsi kviečiant jotvingių dvasios jėgą. Kūrinyje atsiskleidžia tautos kultūros augimas nuo elementarių jos pavidalų iki totalaus šedevro – liaudies dainos, kurioje tartum rasos laše spindi jos skaistus ir gyvybingas grožis. B. Kutavičiaus oratorijos „Paskutinės pagonių apeigos“ paritūrą puošia rato formos penklinė ir kiti netipiški natų ženklai. Kūrinyje labai svarbus yra akustinis erdvės aspektas. Choro atliekama muzika apsupa klausytojus, o solistė, būdama tarp publikos, atlieka gyvatės užkeikimą. Kūrinyje atskleidžiama ikikrikščioniškoji tautos pasaulėjauta, o vargonų garsai ženklina krikščioniškos kultūros atėjimą.
„Kutavičiaus oratorijų magiją“ perteiks Klaipėdos Vydūno gimnazijos ir Stasio Šimkaus konservatorijos moksleiviai ir pedagogai bei profesionalūs atlikėjai. Visi jie yra susiję su Klaipėda.
Spalio 4 d., ketvirtadienį, 12.00 ir 18.30 val., festivalis pirmąkart atvers duris patiems mažiausiems klausytojams – 5–12 metų vaikams. Kartu su tėveliais jie kviečiami dalyvauti „Ritmo žaidimuose“. Perkusininkų duetas iš Švedijos „Rhythm Art Duo“ juos supažindins su įvairiais mušamaisiais instrumentais, kuriais atliekama šiuolaikinė muzika. Klausytojai ir patys bus kviečiami „pažaisti“ garsais, išreikšti savo emocijas muzikuojant kartu su Danieliu Bergu ir Fredriku Duvlingu, turinčiais didelę edukacinių projektų patirtį. Atlikėjai daug bendradarbiauja su mokyklomis Švedijoje, skatindami ir įkvėpdami vaikus bei jaunimą groti klasikiniais mušamaisiais instrumentais. Programoje dalyvaus ir aktorė Rugilė Latvėnaitė.
Spalio 5 d., penktadienis, 18.30 val. prasidės „Perkusijos naktis“. Tai – dvi įkvepiančios valandos su intriguojančia perkusine muzika, atliekama pripažintų Švedijos ir Lietuvos meistrų. Pirmoje koncerto dalyje pasirodys „Rhythm Art Duo“, Danielis Bergas (marimba) ir Fredrikas Duvlingas (perkusija). Jie kartu groja jau daugiau nei ketvirtį amžiaus. Dažnai Europos scenose koncertuojantis ansamblis glaudžiai bendradarbiauja su kompozitoriais, inicijuodamas naujus kūrinius. Pernai jų repertuarą papildė Loretos Narvilaitės „Akataka“, pastaruoju metu nuolat skambanti dueto programose.
Antroje koncerto dalyje KKS scenoje karaliaus dažnai čia koncertuojantis temperamentingojo Pavelo Giunterio vadovaujamas ansamblis „Giunter Percussion“. Šįkart jis pasirodys kaip kvartetas: be vadovo, kartu gros Sigitas Gailius, Tomas Kulikauskas ir Andrius Rekašius. Beje, visi šie 3 ansamblio nariai perkusijos meno pradines žinias gavo Klaipėdoje, Eduardo Balsio menų gimnazijoje ar Stasio Šimkaus konservatorijoje. Tarp ansamblio atliekamų kūrinių bus žymios japonų kompozitorės ir perkusininkės Keiko Abe’s „The Wave“ / „Banga“, pripažinto amerikiečių kompozitoriaus ir perkusininko Steve’o Reicho „Nagoya marimbas“ / „Nagojos marimbos“ ir kiti spalvingi kūriniai mušamiesiems. Koncertą vainikuos jungtinio švedų ir lietuvių kolektyvo atliekama Ramintos Šerkšnytės „Idée fixe“ / „Įkyri mintis“ šešiems perkusininkams. „Šio kūrinio charakterį bei dramaturginę plėtotę nulėmė pats pavadinimas“, – teigia aukščiausiu valstybės apdovanojimu – Nacionaline premija – įvertinta kompozitorė.
Pagal KKS informaciją
Komentarų dar nėra