
06 Spa Festivalyje „Muzikos ruduo“ – šešiolika premjerų, tarptautinė dimensija ir prasmių kismo tyrinėjimai
Šiuolaikinės lietuvių muzikos festivalis Muzikos ruduo“ šiemet vyks spalio 9–18 dienomis Energetikos ir technikos muziejuje, Liepkalnio vandens saugykloje bei klube „Kablys“ ir muzikos mylėtojams dovanos įspūdingą, dinamišką ir žanrų nepaisančią programą, kurią vienija šių metų festivalio tema „Kintančios prasmės“. Šiemet „Muzikos ruduo“ susijungia su kasmet vis kitoje Pabaltijo šalyje vykstančiu festivaliu „Baltic Music Days“ („Baltijos muzikos dienos“) ir, įgavęs ryškią tarptautinę dimensiją, pristatys programą, kurioje – ne tik ryškiausi lietuvių kompozitoriai ir atlikėjai, bet ir pasaulinį pripažinimą pelnę svečiai iš Latvijos ir Estijos.
„Šių metų „Muzikos ruduo“ – ypatingas. Jo tema „Kintančios prasmės“ kviečia pažvelgti į tai, kaip skirtingų meno kalbų sąveika atspindi platesnį kūrybinį reiškinį: kaip pirminė prasmė kinta, ar, net, gimsta visiškai nauja, kai tekstas, idėja ar koncepcija perkeliama iš vienos medijos į kitą. Šią temą pasirinkome neatsitiktinai. Nors festivalio programos sudarytos iš naujausios, mūsų dienų muzikos, būdami lietuviškos muzikos skleidėjai negalėjome nepaminėti mūsų klasiko ir vizionieriaus M. K. Čiurlionio, kurio meninis palikimas yra viena svarbiausių mūsų kultūrinio identiteto dalių, 150-mečio jubiliejaus. Tema subtiliai referuoja į Čiurlionio kūrybos išskirtinį bruožą – sinestezinį menų sąveikų suvokimą. Jo tapyboje ryškūs muzikinės struktūros bruožai, o muzikoje – tapybinio mąstymo raiška. Todėl labai simboliškai festivalį atidarysime programa „Anapus Čiurlionio“, tapsiančia atskaitos tašku, parodančiu, kaip per daugiau nei šimtmetį pakito mūsų santykis su garsu, forma ir estetika“, – sako festivalio vadovas Robertas Bliškevičius,
Festivalio naujovė – bendradarbiavimas su tarptautiniu festivaliu „Baltic Music Days“
Šių metų „Muzikos ruduo“ ypatingas dar ir todėl, kad šiemet festivalyje svečiuojasi tarptautinis festivalis „Baltic Music Days“, kurį rengia Baltijos šalių šiuolaikinės muzikos tinklas.
Pasak Roberto Bliškevičiaus, šio reikšmingo bendradarbiavimo rezultatas yra tai, kad šalia įprastos „Muzikos rudens“ programos turėsime galimybę išgirsti ne tik lietuvių, bet ir latvių bei estų kompozitorių kūrybą. Festivalio temos kontekste ji atvers platesnį Baltijos šiuolaikinės muzikos paveikslą, kuriame bendra naujausia istorija sujungtos šalys savita menine kalba interpretuoja kintančias šiuolaikinio gyvenimo prasmes.
Daugybė pasaulinių premjerų ir tarptautinė programa
Šių metų programoje – net 10 pasaulinių premjerų bei šeši užsienio kompozitorių kūriniai, kurie Lietuvoje skambės pirmą kartą. Publika išgirs naujausius Vykinto Baltakio, Jono Jurkūno, Kristupo Bubnelio, Mykolo Natalevičiaus, Mariaus Salyno, Justinos Repečkaitės bei Latvijos ir Estijos kompozitorių naujausius kūrinius.
Nors nuo 1972 metų rengiamas „Muzikos ruduo“ visada buvo ir bus skirtas, pirmiausia, lietuvių kompozitorių kūrybos sklaidai, tačiau šiemet jis susijungia su kasmet vis kitoje Pabaltijo šalyje vykstančiu festivaliu „Baltic Music Days“ ir dėl to repertuarą papuoš aukščiausio kalibro Latvijos ir Estijos kolektyvų, tokių kaip vienas ryškiausių ir aktyviausių Baltijos ir Šiaurės šalių šiuolaikinės muzikos kolektyvų „Ensemble for New Music Tallinn“ bei „Grammy“ laureatas, pasaulyje pripažintas orkestras „Sinfonietta Rīga“, pasirodymai, o latvių ir estų kompozitorių kūrinius atliks ir Lietuvos kolektyvai.
Tema „Kintančios prasmės“ – nuo elektronikos ir eksperimentų iki orkestrų didybės
Festivalį spalio 9 d. atidarys styginių kvarteto „Chordos“ pasirodymas su programa „Anapus Čiurlionio“, kuriame šalia M. K. Čiurlionio Styginių kvarteto c-moll skambanti Antano Jasenkos ir Antano Kučinsko kompozicija „Out of Čiurlionis“ sukurs mūsų laikmečio prizmę ir skambesį ir pakvies šį kompozitorių interpretuoti naujai. Prieš koncertą festivalio organizatoriai kviečia į festivalio atidarymo pokalbį.
Spalio 10 d. koncerte – šiuolaikinės muzikos ansamblio „LENsemble“ programa „Pokyčių grandinė“. Šiuo terminu vadinamas kūrybinis principas, kuomet kiekvienas naujas muzikinis etapas remiasi ir vysto prieš tai buvusį. Tokiu būdu bendras koncerto skambesys tampa tarsi viena tęstine kompozicijos linija. Pasiruoškite improvizacijoms, nes koncerte pagrindiniai koncerto atlikėjai – Liudas Mockūnas ir jaunoji saksofonistų karta, LMTA absolventai, studijų metu derinę akademinę muziką su laisva improvizacija.
Spalio 11 d. programą pratęs jaunosios kartos kompozitoriaus, muzikos prodiuserio ir tarpdiscilipininio meno kūrėjo Pauliaus Večeros performansas „VECERA | FLUX“. Tai tarpdisciplininis performansas, įkvėptas Carlo Gustavo Jungo individuacijos teorijos – aštuonių kūrinių ciklas, veikiantis kaip garsinis dienoraštis ir sekantis vidinę kelionę per šešėlį, animą/animusą, ego ir pasąmonės konfliktus, galiausiai vedančius į integraciją ir vidinę transformaciją. Šis koncertas vyks retai duris lankytojams atveriančioje, išskirtinėje erdvėje – Liepkalnio vandens saugykloje (rezervuare).
Antrąją festivalio savaitę spalio 14 d. pradės LMTA Elektroninės muzikos ansamblio koncertas su programa „Čiauškančių mašinų ričerkarai“, kuris vyks puikiai pavadinimą atliepiančioje erdvėje – Energetikos ir technikos muziejuje. 9-ojo dešimtmečio viduryje lietuvių muzikoje susiformavo nauja kryptis, išryškinanti radikaliai mechaniškus muzikos aspektus. Šios muzikos autorių, pavadintų „mašinistų karta“ – Ričardo Kabelio, Šarūno Nako, Ryčio Mažulio, Gintaro Sodeikos, Nomedos Valančiūtės, Tomo Juzeliūno – kompozicijos čia atgimst naujame gyvosios elektroninės muzikos kontekste.
Spalio 15 d., vyksiantis „Cello Club“ pasirodymas su programa „Atbalsiai“ žymi „Muzikos rudens“ ir „Baltic Music Days“ bendros programos pradžią. Šioje programoje skambės keturi naujausi Lietuvos ir užsienio kompozitorių šiuolaikinės muzikos kūriniai, kuriuos vienija dėmesys garsui kaip autonominei estetinio pažinimo terpei. Čia muzika nėra subordinuota naratyvui ar vaizdui – ji pati tampa prasminės erdvės generatoriumi, formuojančiu klausytojo patirtį ne per reprezentaciją, bet per tiesioginę akustinę fenomenologiją.
„Cello Club“ – tai profesionalių muzikantų ansamblis, jungiantis Lietuvos nacionalinio ir valstybinio simfoninių, Šv. Kristoforo kamerinio orkestro bei kitų žymiausių kolektyvų narius.
Spalio 16 d. repertuare – koncertas „Kablyje“, kur pasirodys Karolio Variakojo vadovaujamas Lietuvos simfoninis pučiamųjų orkestras. Čia klausytojų laukia įspūdinga programa „Muzika kaip dialogas“, kurioje – Lietuvos, Latvijos ir Estijos kompozitorių darbai. Programoje – Ramūno Motiekaičio, Mykolo Natalevičiaus, Mariaus Salyno (Lietuva), Gaičio Jānio Pujātso (Latvija) bei Kristjano Kõrvero (Estija) kompozicijos, iš kurių – net trys pasaulinės premjeros, o dar du kūriniai Lietuvoje nuskambės pirmą kartą!
Spalio 17 d., Energetikos ir technikos muziejuje – svečių iš Estijos „Ensemble for New Music Tallinn“ koncertinė programa „Poetikos rezonansai“, kurios metu skambės LRT užsakymu sukurta Justinos Repečkaitės „Millefleur“ premjera bei trijų Estijos kompozitorių kūrinių premjeros Lietuvoje.
Šioje programoje vienas ryškiausių ir aktyviausių Baltijos ir Šiaurės šalių šiuolaikinės muzikos kolektyvų „Ensemble for New Music Tallinn“ (ENMT) nagrinėja, kaip poetinis tekstas ir pati kalba tampa kūrybinės analizės objektu.
Festivalį vainikuos spalio 18 d. vyksiantis įspūdingas „Grammy“ apdovanoto ir visame pasaulyje pripažinto Latvijos orkestro „Sinfonietta Rīga“, vadovaujamo meno vadovo ir dirigento Normunds Šnē, pasirodymas „Metamorfozių simfonija“. Festivalio uždarymo programoje skambės visų trijų Baltijos šalių kompozitorių kūriniai (tarp jų – net dvi premjeros!), nagrinėjantys skirtingas prasmės transformacijas.
Detalią festivalio programą rasite www.muzikosruduo.lt puslapyje. Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė, strateginiai partneriai – Lietuvos kompozitorių sąjunga, Baltic Contemporary Music Network. Bilietų ieškokite Kakava.lt platformoje.
Organizatorių inf.
Komentarų dar nėra