09 Lap Festivalis NOA apdovanojo Jaunųjų meno analitikų laboratorijos laureatus
Spalio 14–22 dienomis Vilniuje vykęs 8-asis šiuolaikinės operos festivalis NOA (Naujosios operos akcija) jaunuosius meno analitikus subūrė į kūrybinę laboratoriją – kvietė dalyvauti recenzijų konkurse bei radijo laidų idėjų pitchinge. Festivalį prodiusuojanti kompanija „Operomanija“ lapkričio 8-ąją paskelbė ir apdovanojo geriausių recenzijų autorius, o radijo laidos idėjos-nugalėtojos autorė pakviesta ją toliau plėtoti ir įgyvendinti LRT KLASIKOS eteryje.
Jaunųjų meno analitikų laboratorija startavo dar spalio pradžioje, pasiūlydama edukacinę programą: recenzijų konkurso dalyviams aktualią įvadinę kritikos, recenzavimo pagrindų paskaitą, taip pat diskusiją apie šiuolaikinį muzikos teatrą, o radijo pitchingui pasirengti padėjo pažintiniais susitikimais LRT radijuje, kur dalyviams atvėrė šios medijos „virtuvę“.
Jau trečią kartą NOA festivalio inicijuotame recenzijų konkurse šiemet dalyvavo 11 jaunųjų meno analitikų, kurie parašė 15 recenzijų apie atskirus NOA spektaklius ir / ar viso festivalio apžvalgas. Recenzentų darbus vertino komisija, kurią sudarė teatrologė, scenos menų kritikė, svetainės „Menų faktūra“ redaktorė Rima Jūraitė, muzikologė, LRT KLASIKOS vyresnioji redaktorė ir laidų vedėja Rasa Murauskaitė-Juškienė bei rašytoja, literatūros kritikė, žurnalo „Literatūra ir menas“ literatūros kritikos skilties redaktorė Virginija Kulvinskaitė-Cibarauskė. Komisijos narės vieningai išrinko geriausių tekstų autorius. Recenzijų konkurso didysis prizas – kelionė į 2023 m. gegužę Roterdame vyksiantį šiuolaikinio muzikos teatro festivalį „O.“ – atiteko Jurgiui Kubiliui už du kritinius tekstus: recenziją apie koncertą su choreografine uodega „The Urban Tale of a Hippo“ ir išsamią festivalio programos apžvalgą. Komisijos dėmesio sulaukė ir laureatų apdovanojimuose taip pat buvo pagerbta solidžios recenzijos apie operą „Traviatos“ autorė Kristina Korsakaitė. Beje, „Traviatos“ apskritai sulaukė daugiausia konkursantų dėmesio – trečdalis recenzijų buvo parašytos kaip tik apie šią operą. Visi recenzijų konkurso dalyvių tekstai publikuojami festivalio tinklalapyje www.noa.lt, o geriausi darbai – ir festivalio partnerių žiniasklaidos priemonėse: scenos menų svetainėje www.menufaktura.lt bei puslapyje www.LRT.lt.
Tik praūžus „Naujosios operos akcijai“, prodiuserinė kompanija „Operomanija“ jau gali pasidžiaugti, kad į Roterdamą kitų metų pavasarį vyks ne tik recenzijų konkurso laureatas Jurgis Kubilius, bet ir festivalio „O.“ programoje prisistatyti pakviestas vienas iš NOA įvykusių premjerinių kūrinių – muzikinis performansas „Sporto grupė“.
Aptardama Jaunųjų meno analitikų laboratorijos dalyvių recenzijas, viena komisijos narių V. Kulvinskaitė-Cibarauskė reziumavo: „Labai maloniai nustebino recenzijų žaismingumas, ironija, siekis ne tik pristatyti, analizuoti, bet ir perteikti spektaklio atmosferą, emocinį įspūdį – puiku, kad pernelyg rimtos, nuobodžios, sausos akademinės recenzijos išeina iš mados. O nuliūdino gana žemas raštingumas, gal ir rašančiųjų atsainumas – ne vieną tekstą skaitant apėmė įspūdis, kad recenzijos autorius savo „kūrinio“ greičiausiai antrą kartą neperskaitė, antraip būtų išsitaisęs elementarias skyrybos klaidas, nebūtų likę nederančių linksnių ir pan.“
Recenzentų darbus vertinusi R. Jūraitė pastebėjo: „Viltingai nuteikia tai, kad recenzijos žanre savo jėgas išbandyti pasiryžo skirtingų sričių atstovai – studijuojantys ar jau baigę menotyros, filologijos, filosofijos, politikos mokslų, semiotikos, muzikos kompozicijos studijas ir kt. Norisi tikėti, kad kai kurie jų ateityje galbūt sėkmingai įsilies į kritikos lauką ir jį praplės požiūrių bei prieigų įvairove. Juolab, kad konkurso dalyviai gana drąsiai eksperimentavo laužydami klasikinę recenzijos formą, rašydami kritiką ieškojo savo autentiško „balso“. Paradoksalu atrodo tai, kad scenos meną pristatančio festivalio recenzijų konkurse teatro kritikos cechui atstovavo tik viena dalyvė, o jaunieji muzikologai apskritai nesusidomėjo naujosios operos žanru“.
Komisijos narė R. Murauskaitė-Juškienė taip pat atkreipė dėmesį į platų šiųmečio recenzijų konkurso dalyvių kontingentą: „Pastaruoju metu kritikos laukas bruzda, o NOA jaunųjų kritikų laboratorija – šio bruzdėjimo dalis. Mane nepaprastai nudžiugino tai, kokie įvairūs žmonės domisi scenos menu – skirtingo amžiaus, profesijos, patyrimo, požiūrių. Galbūt kiek nuliūdino, kad mažoka žmonių iš muzikos lauko, kuriuos domintų galimybė stebėti ir reflektuoti vieną įdomiausių festivalių Lietuvoje. Recenzijų konkurse perskaitėme tiek stipresnių, tiek silpnesnių tekstų; keletas recenzentų darbų išties sudomino ar net suintrigavo. Tikiu, kad kritikos gyvybingumas yra būtinas sveikai kultūros ekosistemai, tad labai norėčiau, kad tie, kurie šįkart išreiškė norą dalyvauti konkurse, buvo įvertinti ar neįvertinti prizais, rašys ir toliau“.
„Operomanijos“ kartu su LRT KLASIKA surengtame radijo idėjų pitchinge dalyviai pristatė net 10 radijo laidų idėjų. Komisijos nariai – vyresnioji muzikos laidų redaktorė R. Murauskaitė-Juškienė, vyresnysis kultūros laidų redaktorius Dainius Vanagas ir LRT KLASIKOS vadovas Julijus Grickevičius – ypač susidomėjo keliomis jaunųjų kūrėjų idėjomis.
Idėja-nugalėtoja tapo Kristinos Korsakaitės pasiūlytas radijo pasakojimų ciklas apie pasaulyje ir Lietuvoje žymias menininkų kavines, – šią idėją kartu su jos autore numatyta išplėtoti ir įgyvendinti LRT KLASIKOJE. Trumpajame kūrybinių sumanymų sąraše atsidūrė ir dar trijų pitchingo dalyvių – Jurgio Kubiliaus, Eriko Vojevodino ir Agnės Zėringytės pasiūlytos koncepcijos, kurias komisijos nariai paskatino toliau brandinti ir galbūt ateityje taip pat sėkmingai realizuoti LRT KLASIKOS eteryje.
Radijo laidų idėjų pitchingo komisijos narė R. Murauskaitė-Juškienė teigia: „Radijas šiandien – kiek mistiška medija. Tad visada žavu stebėti žmones, kurie su radijo „užkulisiais“ susiduria pirmą kartą. Dėstant tenka dažnai susidurti su jaunais profesionalais ir tikrai ne visų jų akys dega. Dėl to labai smagu buvo sutikti NOA laboratorijos dalyvius, nuoširdžiai susidomėjusius ir atėjusius į radiją su daugybe jiems rūpimų klausimų. Net jei šiandien ne visiems galime pasiūlyti eterį, džiaugiamės užmezgę kontaktą ir atvėrę duris idėjoms, kurios, šios trumpos pažinties dėka, galbūt užgims po metų, penkerių, dešimtmečio ar net kelių“.
„Operomanijos“ inf.
Komentarų dar nėra