Lukrecija Stonkutė. Konkurso „Vox juventutis 2022“ ataidai

Konkurso „Vox juventutis 2022“ dalyviai. Tomo Tereko nuotr.

Lukrecija Stonkutė. Konkurso „Vox juventutis 2022“ ataidai

Gera, kad XVI Jaunųjų kompozitorių kūrinių chorui konkurso „Vox juventutis 2022“ baigiamasis koncertas vėl įvyko mums įprastu metu – žydint alyvoms. Nors pernai renginys vyko lapkričio gale, visgi, tąkart konkursas susilaukė gausesnės profesionalų ir melomanų klausytojų auditorijos nei šiemet.

Birželio 3 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje, Vilniaus miesto savivaldybės choras „Jauna muzika“ (meno vadovas ir dirigentas Vaclovas Augustinas) pristatė naują programą – aštuonias muzikines premjeras. Prieš prasidedant oficialiai konkurso daliai, koncertinė programa buvo papildyta XVIII tarptautinio kompozitorių konkurso Varšuvoje „Musica Sacra Nova“ pirmosios premijos laureato Paweło Konkolo (Lenkija) opusu „Dominus dixit ad me“.

Žavi kompozitorių konkursų anonimiškumo praktika, kai komisija, atlikėjai ir žiūrovai žino tik kūrinių pavadinimus. Tai suteikia betarpiškumo galimybę vertinančiojo ir vertinamojo atžvilgiu.

Tačiau jau kelerius metus iš eilės pastebiu, kad paties konkurso organizatorių sukurtas anonimiškumo konceptas nėra iki galo išlaikomas. Kiekvienais metais prieš „Vox juventutis“ konkurso baigiamąjį koncertą žiniasklaidoje pasirodo anonsinis pranešimas, viešai skelbiantis į konkurso finalą atrinktų dalyvių-kompozitorių pavardes. Taip pat ir šiemet – jau buvo aišku, kad renginyje klausysimės Lietuvos vyresniųjų klasių moksleivių ir muzikos studentų Viltės Žakevičiūtės, Kęstučio Daugirdo, Dovydo Baltrimavičiaus, Salomėjos Petronytės, Karolinos Kieraitės, Luko Butkaus, Ievos Raubytės ir Evaldo Aleknos kompozicijų chorui. Ne paslaptis, jog dalis jaunųjų kompozitorių konkurse dalyvauja ne pirmą kartą, tad diskutuotina – ar tikrai pagal kūrinių muzikines stilistikas ir turimas pavardes neįmanoma nuspėti, kieno tai darbas?

Pagirtina, kad kiekvienais metais konkurso „Vox juventutis“ nuostatai yra koreguojami. Pernai renginyje galėjo skambėti kūriniai moterų/jaunių chorui a cappella arba su fortepijono akompanimentu, taip pat kompozicijos, papildytos kūno perkusija ar solo epizodais. Šiemet buvo sugrįžta prie įprastos mišraus choro sudėties, a cappella dainavimo ir smulkiosios perkusijos panaudojimo. Deja, tik viename konkurso kūrinyje nudzingsėjo trikampio skambesys, tačiau džiugina, kad net keturiuose opusuose dainavo solistai. Jauniesiems kompozitoriams norėtųsi palinkėti drąsos, eksperimentuojant su faktūra, harmoniniais, balsovados sprendimais. Ypač rašant kompozicijas choro sudėčiai siūlytina prisiminti ir pritaikyti išplėstines vokalo technikas, kurios buvo taip gausiai naudojamos XX a., taip pat paieškoti netradicinių choro sustojimo-susėdimo variantų, kurie atvertų plačią akustinę įvairovę.

Išrinkti geriausias konkurso „Vox juventutis 2022“ kompozicijas buvo patikėta kompetentingai komisijai: kompozitoriams Zitai Bružaitei ir Kristupui Bubneliui; dirigentams ir kompozitoriams Gintautui Venislovui ir Linui Balandžiui, kuris pakeitė dalyvauti negalėjusį Romualdą Gražinį; taip pat muzikologei Živilei Stonytei-Tamaševičienei. Prie galutinių vertinimų konkurse prisidėjo ir choras „Jauna muzika“ bei publika, abu skyrę savo simpatijų prizus.

Konkurso laureatai iš dalies buvo netikėti. I premija ir choro „Jauna muzika“ simpatija apdovanotas kompozitorius Kęstutis Daugirdas už kūrinį „Plaudite, psallite“. Kompozicija parašyta pagal psalmių tekstą, kurį 1597 m. originaliai išplėtojo italų kompozitorius Giovanni Gabrieli. Išties, kūrinyje buvo nemažai viduramžių fanfarų ir žaismingų organumo motyvų atgarsių. II premija skirta Lukui Butkui už kompoziciją „Solemn“. Itin kontempliatyvus ir įtraukiantis opusas, bet labiau eksperimentuojantis poetiniu tekstu ir filosofijos atodangomis, o ne pačia muzika. III premija įteikta Karolinai Kieraitei už kūrinį „Has a Name“. Pastarasis atliepia kaimynystėje vykstančio karo įvykius, tačiau harmoniškai šviesus ir viltingas. Publikos simpatija atiteko kompozitoriui Dovydui Baltrimavičiui ir jo kūriniui „Tavo rytoj buvo vakar“. Nustebino, kad prizinė vieta nebuvo skirta Salomėjai Petronytei už kūrinį „Starfall“ (liet. – „Žvaigždėkrytis“). Tą paliudijo ir pokoncertiniai publikos atsiliepimai.

Lyginant su praėjusiais metais – šių metų konkurse regėjau teigiamą šviesų dailės progresą, spalvinės gamos atitiko kūrinių tematiką. Taip pat, šįkart, buvo išvengta techninių nesklandumų laiku įjungiant ir išjungiant mikrofoną, kas leido renginio vedėjai Rasai Murauskaitei kokybiškai atlikti savo darbą. Pridurtina tai, kad konkurso programėlėje būtina paminėti sudarytojo(-s) pavardę, nes tai didelės atidos ir laiko reikalaujantis procesas.

Lai atėjusi vasara ir jos teikiami malonumai jauniesiems kompozitoriams taps įkvėpimu drąsiems muzikiniams sprendimams!

Lietuvos muzikos antena

Komentarų dar nėra

Post A Comment