03 Gru Lukrecija Stonkutė. „Vox juventutis’ 21“ konkursui pasibaigus
Prieš porą savaičių pasibaigė II tarptautinis Eduardo Balsio jaunųjų kompozitorių konkursas, o prieš keletą dienų ir XV jaunųjų kompozitorių kūrinių chorui konkursas „Vox juventutis‘ 21“. Labai džiugu stebėti ir girdėti, kad jaunieji kompozitoriai, XXI amžiaus akivaizdoje, nepaliauja domėjęsi ir kūrę akademinę muziką.
Lapkričio 26 dieną, Šv. Kotrynos bažnyčioje, Vilniaus miesto savivaldybės choro „Jauna muzika“ (meno vadovas ir dirigentas Vaclovas Augustinas) moterų grupė bei ilgametes choro tradicijas puoselėjančios Vilniaus chorinio dainavimo mokyklos „Liepaitės“ Merginų choras (meno vadovė ir dirigentė Jolita Vaitkevičienė, mokytojai Edita Jaraminienė, Jaunius Šakalys) pristatė naują programą – 12 premjerų „Vox juventutis‘ 21“ konkurso finaliniame koncerte.
Žaviuosi praktika, jog dažnu atveju kompozitorių konkursai yra anoniminiai, kuriuose komisija, atlikėjai ir žiūrovai žino tik kūrinio pavadinimą ir kartais slapyvardį. Tai suteikia galimybę betarpiškam vertinimui, ko, deja, negalime padaryti atlikėjų konkursuose. Tačiau pastebėjau, kad šis konceptas nebuvo iki galo išlaikytas Vox juventutis’ 21 konkurse. Mat kelios dienos prieš finalinį koncertą internetinėje žiniasklaidoje pasirodė anonsinis pranešimas su kūrinių autorių pavardėmis: Evaldas Alekna, Lukas Butkus, Karolis Dabulskis, Dominykas Digimas, Adam Farnlof, Kazimieras Krulikovskis, Iveta Mikalajūnaitė, Ieva Parnarauskaitė, Salomėja Petronytė, Evita Rudzionytė, Gintarė Valionytė ir Denis Vysokovych – Lietuvoje studijuojantys moksleiviai ir muzikos studentai. Manau atsirastų prieštaraujančių, kad konkurso dalyvių žinojimas sukurtam anonimiškumo formatui netrukdo. Tačiau kai kurie dalyviai muziką kuria ir šiame konkurse dalyvauja ne pirmą kartą, tad pagal kūrinio muzikinę stilistiką, iš dalies, galima nujausti kieno tai opusas.
Pastebiu ryškią kompozitorių tendenciją kurti kompozicijas mišraus choro sudėčiai, tad džiaugiuosi, jog šiais metais, pirmą kartą konkurso istorijoje dalyviai rašė kūrinius tik lygiems balsams – moterų-jaunių chorui. Pasak konkurso organizatorių, kaip tik tokiai sudėčiai ypač trūksta naujų kūrinių chorui. Gaila, kad vos keletas jaunųjų kompozitorių pasinaudojo konkurso nuostatų teikiama galimybe naudoti fortepijono akompanimentą (konkurso finaliniame koncerte skambino pianistė Eglė Kasteckaitė) ar solinius dainininkų epizodus. Manau pastarieji elementai gali puikiai pasitarnauti chorinių kūrinių spalvinėse paieškose. Taip pat norėtųsi jauniesiems kompozitoriams priminti, kad choras yra gyvų žmonių grupė, kurie gali judėti, reikšti emocijas. Vos vienas kitas kompozitorius kūriniuose panaudojo kūno perkusiją, nestandartinį choro sustojimą-susėdimą. Suprantama, kad nūdieną kompozitoriai išgyvena šiokią tokią profesinę problematiką – muzikos sukurta itin daug, tad kyla baimė kartoti tai kas jau sukurta. Taip pat nerimastingai svarstoma, ką gi dar naujo galima pateikti. Šį laikotarpį esu linkusi vadinti „individualių paieškų era“, o norėtųsi drąsių atradimų.
Įdomus sutapimas, kad vien moteris ir merginas tą vakarą išvydome ne tik dainuojančias, grojančias scenoje, bet ir komisijoje. Išrinkti geriausius šių metų konkurso „Vox juventutis‘ 21“ kūrinius patikėta ryškioms savo sričių profesionalėms, garbingos žiūri narėms – dirigentėms Rasai Gelgotienei, Erikai Žilinskaitei, dirigentei ir kompozitorei Vilijai Mažintaitei, kompozitorei Jurgitai Mieželytei bei muzikologei Eglei Šeduikytei-Korienei. Prie vertinimų galėjo prisidėti ir žiūrovai bei atlikėjai, suteikdami jauniesiems kompozitoriams Publikos, choro „Jauna muzika“ bei „Liepaičių“ simpatijos prizus.
I premija ir Publikos simpatija apdovanota jaunoji kompozitorė bei choro „Jauna muzika“ narė Iveta Mikalajūnaitė už kompozicija „Sudiev“. Pastarąją atliko abu konkurso chorai, kurio narės apsupo publiką ratu ir suteikė galimybę žiūrovui išgirsti įdomų akustinį sprendimą. II premija ir choro „Jauna muzika“ simpatija suteikta Evaldui Aleknai už kompozicijai „Portrait of a Sovereign“. Pastarasis kompozitorius dalinosi II premija su Ieva Parnarauskaitė už opusą „The Melting Snowman“. III premija suteikta Karoliui Dabulskiui už kūrinį „Pelenai ore“ – pavadinimas atitinkantis muziką ir atvirkščiai. Regis, prieš akis išties sklandė garsinis pelenų debesis. Choro „Liepaitės“ Merginų choras simpatiją išreiškė autorei Evitai Rudžionytei už kūrinį „Kukau gegutė“.
Norisi pabrėžti ir patarti renginių organizatoriams Šv. Kotrynos bažnyčioje parūpinti kokybiškesnės technikos bei atidos darbe. Šviesų dailė ne visada atitinkanti kūrinio tematiką, renginio vedėjui užmirštama laiku įjungti mikrofoną, o sėdintiems kiek tolėliau ar kitame bažnyčios šone buvo suprantamas vos vienas kitas žodis. Galbūt ir renginių vedėjams reiktų įsivertinti kokioje patalpoje vyksta renginys – greitas kalbėjimo tempas nėra itin teisingas sprendimas bažnyčios erdvėje, nes aidas „kiša koją“. Siūlyčiau rinktis ramesnį kalbėjimo tempą, aiškią ir raiškią žodžių dikciją.
Linkiu jauniesiems kompozitoriams ateinančiais konkurso metais pateikti kuo daugiau drąsesnių muzikinių atradimų!
Lietuvos muzikos antena
Komentarų dar nėra