28 Rgp Viltė Žakevičiūtė. Užsukus į svečius: „Druskomanijos“ pirmasis kartas Kaune
Seniausias šiuolaikinės muzikos festivalis Lietuvoje „Druskomanija“, nepabūgęs rūpesčius keliančio laiko ir nemalonios covid’o situacijos, šiais metais toliau tęsia tradiciją švęsti šiuolaikinę muziką ir kalbėtis aktualiomis temomis. Festivalio šaukinys „Pirmi kartai“ – puikiai atspindi šių metų „Druskomanijos“ idėjas. Vienas iš įsimintinų pirmų kartų – Dainoros Aleksaitės kompozicija Vilniaus Vingio parko tiltui.
Festivalis šiais metais pirmą kartą suskambėjo radijo laidose, o pirmasis muzikinis festivalio atidarymas įvyko Kauno menininkų namuose. Rugpjūčio 25 d., „Druskomanijos“ viešnagės Kaune metu suskambo ir pirmosios dvi muzikinės premjeros.
Jaukiame mažojo festivalio atidarymo koncerte „Druskomanija comes to Kaunas. INTRO“ (liet. „Druskomanija atkeliauja į Kauną. Intro“) pasirodė medinių instrumentų ansamblis „NAIA“ (Paulius Gefenas – fleita, Ugnius Dičiūnas – obojus, Ernestas Šidiškis – klarnetas, Jonas Žemonis – fagotas, Gediminas Abaris – valtorna) bei kompozitorės Aistės Vaitkevičiūtės suburtas įdomios sudėties ansamblis, kuriame – Simona Chalikovaitė (vokalas), Monika Kiknadzė (altas), Justina Varkulevičiūtė (arfa), Kristupas Gikas (fleita), dirigavo Linas Rupšlaukis.
Ansamblis „NAIA“, savo pasirodymo programą pavadinę „It‘s Gonna be OK“ (liet. „Viskas bus gerai“ beje, itin tiksliai pataikę į esamą neramią situaciją), kvietė klausytis puikios šiuolaikinės muzikos. Nuskambėjo Alvydo Malcio „Ultimum refugium“, danų kompozitoriaus Nielso Viggo Bentzono Kvintetas Nr. 5, op 116 bei viena pirmųjų festivalio premjerų – Artūro Mikoliūno „Kvintetas“. Pastarasis paliko itin gerą įspūdį. Kvinteto muzikinėje medžiagoje gausu įvairių harmoninių sąskambių bei veržlaus ritmo. Apie kompoziciją pats autorius pasakoja: „Savo kūrinį palyginčiau su peizažu, kuris nereikalauja ypatingų inžinerinių ar modernių sprendimų – pats peizažo konstruktorius yra gamta. Ji niekada nėra nei šiuolaikiška, nei moderni. Ji tiesiog yra graži, nepabostanti ir artima mano sielai“. Kompozitoriaus kvintete nestigo vingrių, atlikėjų meistriškumą įrodančių detalių, kūrinio skambesys iš kitų išsiskyrė gaiviu polėkiu. Atlikėjai kvintetą atliko nepaprastai profesionaliai, tad buvo galimybė gėrėtis stilingu atlikimu ir puikiu kūrinio įprasminimu festivalio programoje.
Antroje koncerto dalyje, po nedidelės pertraukėlės „Druskomanija“ Kauno menininkų namuose pristatė kardinaliai kitokią, egzotišką kompozitorės Aistės Vaitkevičiūtės programą. Joje – taip pat viena pirmųjų premjerų šių metų festivalyje, kūrinys „The Mouth of India“ (dvi dalys: pirmoji – „Summer Poem“, antroji – „Are You a Hindu?“). Kūrinyje kompozitorė kelia klausimą, ar skleidžiantis indų ragos improvizuotai mikro-ornamentikai įmanoma prisiliesti prie šio savyje išbaigto mikrokosmoso? Pasitelkdama indų muzikos kategoriją (raga), kuria nusakoma konkreti muzikinė struktūra, estetinė emocija ir pamaldumas, kompozitorė nagrinėja klausimą, ar galima atitrūkti ar ištrūkti iš savo saugios kultūros rėmų, ar kitoje sistemoje susiformavusi asmenybė gali tapti pilnaverčiu vakarų pasaulio žmogumi? Kūrinyje pasitelktos Jayantos Mahapatros poetiškos eilės leido klausytojams pasijusti taip, tarsi būtų atsidūrę kažkur toli nuo namų, tačiau taip pat jaukiai.
Abejose kūrinio dalyse atmosferą kūrė subtiliai skleidęsi meditatyvūs instrumentų garsai. Romus vokalas, kuris derėjo su alto bei fleitos tembrais, kūrė subtilią, egzotišką nuotaiką. Ypatingas, tarsi permatomas kūrinio audinys žavėjo ausį ir kvietė įsiklausyti. Kūrinio metu galima buvo ne tik gėrėtis salėje vyraujančiu susikaupimu, bet ir įžvelgta savita kontempliacija tarp atlikėjų, žiūrovų, tarp garsų, kurie meditatyviai skleidėsi Kauno menininkų namų salėje. Kūrinys pareikalavo ir atidesnio techninio sprendimo, nes vokalistės partija dėl susiklosčiusios nepalankios atlikėjos karantino situacijos šį kartą skambėjo iš anksto paruošto įrašo. Tačiau tai netrukdė. Situacija scenoje su stovinčiu ekranu ir jame rodoma vokaliste buvo išspręsta labai gerai – atrodė, tarsi vokalistė būtų šalia kitų atlikėjų. O toks sprendimas tik pagyvino ir reaktualizavo prieš keletą mėnesių visų patirtą karantino situaciją.
Pirmas kartas Kaune įvyko ir pavyko labai gerai. Kauno menininkų namų jauki atmosfera ir puiki vakaro muzika sukūrė neužmirštamą besibaigiančios vasaros muzikinį nuotykį. Koncerte skambėję kūriniai suteikė galimybę pasiklausyti įvairios muzikos, išgirsti net dvi naujas lietuviškas premjeras sukurtas specialiai festivaliui, o taip pat pakvietė apsilankyti vienoje jaukiausių Kauno vietų. Tikėsimės, kad čia nuskambės dar ne vienas „Druskomanijos“ koncertas.
Lietuvos muzikos antena
Komentarų dar nėra